Nyckelviksskolan förvandlades för en dag till ett kulturhus fredagen den 25 augusti. Varje grupp/klass fick i uppgift att skapa förutsättningar för ett monumentalverk på olika ställen. Sedan passerade samtliga studerande och adderade något till monumentalverket som kunde ha namn som: ”Dov luftighet”, ”Växande svärta” ”Böljande prakt”, ”Tissel och tassel” och ”Glittrande skärpa”.

Nyckelviksskolans styrelse har utsett en ny rektor. Cecilia Darle kommer att tillträda nu på tisdag den 7 mars.

Ordförande för styrelsen, Johan Wingestad säger:

”Cecilia tar över en skola som står mycket stark. Vi är glada att vi nu har får en pedagog, tillika konstnär och dessutom en skicklig organisatör och tydlig ledare för den fortsatta utvecklingen av Nyckelviksskolan.”

Så här säger Cecilia Darle:

”Jag tackar för förtroendet och är redo att ta ett djupt andetag och sätta igång. Nyckelviksskolan är en unik plats med sina motiverade och hårt arbetande studerande, sina välutrustade verkstäder och stora nätverk. Jag vill medverka till att skolan ska fortsätta att stå sig stark i framtiden genom att utveckla våra utbildningar, öppna dörrarna för många nya sökande samt vara en trovärdig röst i samtidens kultur- och konstdebatt.

Nyckelviksskolan är mitt i en detaljplaneprocess med Lidingö Stad. Den syftar till att vi om några år ska kunna bygga till och anpassa skolan för att kunna möta framtiden med ännu bättre ateljéer och verkstäder.”

Vem är hon?

Nyckelviksskolan rektor Cecilia Darle

Cecilia har varit tillförordnad rektor på Nyckelviksskolan vid två tillfällen – det första under vårterminen 2011 och det andra under hela läsåret 2013-14. Dessförinnan har hon bland annat varit deltidsanställd som studierektor på Gerlesborgsskolan i Hamburgsund och tjänstgjort som adjunkt på KTH Arkitekturskolan i fyra år.

Cecilias nuvarande roll på Nyckelviksskolan är som utbildningsansvarig samt lärare i teckning och måleri för utbildningen Arkitektur och design. Hon har varit anställd på skolan sedan 2009.

Cecilia Darle kommer från Göteborg och är utbildad på Konsthögskolan Valand där hon tog examen 1992. Cecilia har sedan dess varit verksam som konstnär parallellt med varierande uppdrag inom utbildning och organisation. Under 2016 har hon curerat och medverkat i flera utställningar, till exempel ”Rummets rymder 1974” som visades på Uppsala Konstmuseum under hösten samt utställningen ”Vinklar” på det uppmärksammade galleriet hangmenProjects i Stockholm.

Pressmeddelande ny rektor

 

Intervju med ny rektor Cecilia Darle om Nyckelviksskolan

 

Pressbild – Cecilia Darle – foto: Magnus Svensson

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

Intervju med den nya rektorn Cecilia Darle om Nyckelviksskolan våren 2017

Det låter som om det är mycket på gång på Nyckelviksskolan. Vad händer egentligen?

Vi arbetar med att bygga till och förbättra våra ateljéer och verkstäder. Detta innebär bland annat att vi har sålt ett av vår fyra hus. Huset som kallades Freja kostade väldigt mycket att värma upp och krävde stora reparationer och installationer om vi skulle fortsätta få bedriva undervisning där. Under tiden som fastighetsprocessen fortgår behöver vi därför tränga ihop oss. Det har tagit lite tid och möda att komma tillrätta i den provisoriska situation vi nu ska leva i under några år framåt tills vår tillbyggnad kommit på plats. Men nu är det slutspikat!

Jag har hört att alla har det jättetrångt.

De flesta av skolans utbildningar har samma lokaler som tidigare. Några har fått det lite bättre medan lokalerna för teckning och måleri fått klämma ihop sig. Det innebär att alla skolans studerande någon gång under läsåret får ha det lite trängre, men de allra flesta dagar är vi i samma välutrustade fina verkstäder som vanligt.

Är det sant att ni ska stänga köket?

Matserveringen i sin nuvarande form kommer att upphöra – åtminstone under tiden vi lever i ovan nämnda provisorium. Men vi har kvar själva kökslokalerna och tittar på olika alternativ för framtiden i den här frågan. Anledningen att matserveringen upphör är att köket går med stor förlust, trots att alla älskar det. Vi tycker inte att vi kan försvara att så mycket av skolans budget används till köket istället för till utbildning, som ju är vår kärnverksamhet.

Hur blir det då med allt mysigt som skolan förknippas med?

Under stor del av det här läsåret har det saknats ett utrymme där alla skolans studerande kunnat träffas, hänga, fika och umgås. Det beror på att det tog längre tid än beräknat att få det klart. Nu finns det äntligen ett souterrängplan som tillhör er studerande. Där finns dels utrymmen för att äta lunch, men också för pubar, fester, möten och utställningar. Den här typen av plats är jätteviktig och är nu redo att fixas och tas över av skolans studerande.

Varför har ni inte råd med samma saker som förut?

Många skolor som är likvärdiga med Nyckelviksskolan upplever samma sak just nu. Dels är statsbidragen, som utgör en stor del av vår budget, kvar på samma nivå som 2013. Samtidigt har kostnaderna för löner, el, material med mera ökat. Det gör att ekonomin försämras. För att kunna utföra vårt uppdrag – som är att anordna excellenta utbildningar som leder till jobb och högskolestudier – har vi varit tvungna att titta i plånboken, räkna om och om igen och till sist göra de här åtgärderna.

Hur påverkas undervisningen av mindre pengar?

Den ska inte påverkas överhuvudtaget. Duktiga lärare, intressanta kurser och god materialkunskap är värden vi inte kommer att rucka på. Nyckelviksskolan vill fortsätta vara en välskött skola med supernöjda studenter och en bra arbetsgivare med motiverade och skickliga medarbetare. Så även om lokalerna är lite trängre här och där är innehållet minst lika bra som förut!

Hur mår Nyckelviksskolan?

Under det gångna året har vi genomgått stora förändringar på kort tid. Vi har flyttat runt, byggt om och stökat och bökat samtidigt som varje dag varit en skoldag. Det är klart att det märkts. Men väldigt många av skolans studerande rekommenderar Nyckelviksskolan till andra och jag är övertygad om att förändringar i grunden är bra. De uppmuntrar oss att tänka i nya banor, titta på oväntade lösningar, uppfinna förbättringar och vara noga med vad vi faktiskt har som huvuduppgift. Det är också precis vad varje designer, konstnär och formgivare måste göra varje dag.

Kontakt

Magnus Svensson, kommunikationsansvarig Nyckelviksskolan, tel 08-544 81 502, magnus.svensson@nyckelviksskolan.se

Johan Wingestad, styrelseordförande Föreningen Nyckelviksskolan, tel 070-300 04 93, wingestad@gmail.com

Cecilia Darle, tillträdande rektor Nyckelviksskolan, kontaktuppgifter fram till 6 mars: tel 070-775 42 43, darlececilia@gmail.com

Nyckelviksskolan Arkitektur och design Stockholm Furniture Fair

Denna gång representeras Nyckelviksskolan av utbildningen Arkitektur och design på Stockholm Furniture Fair som är tisdag till lördag 7-11 februari. Vi befinner oss denna gång i monter KF:10 som ligger invid den stora foajén som under beteckningen Greenhouse – Craft schools.

De studerande på Arkitektur och design har under åtta dagar arbetat fram prototyper av sittmöbler med utgångspunkten: “det unika i varje popcorn”. Vi vill ge sittmöblerna egenskaper och på olika sätt uppmuntra till socialt samspel. Musik och rytm har tjänat som inspiration till uppgiften. Vi har studerat design och form utifrån en konstnärlig process med det triviala popcornet som utgångspunkt.

Tisdag 7 februari – fredag 10 februari, kl 09.00 – 18.00 är mässan endast öppen för fackbesökare. Lördagen den 11 februari är allmänheten välkommen kl 10.00 – 17.00.

Stockholm Furniture & Light Fair är en fackmässa som arrangeras på Stockholmsmässan i Älvsjö. Mässan är världens största mötesplats för nordisk design. Här hittar man det mest kompletta utbudet av möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem som offentlig miljö. Mässan räknas idag som en av de mest intressanta designmässorna i världen.

För 1 dag är entréavgiften för studerande vid designskolor 80 kronor, betalning i kassan. Studerande vid designskolor är välkomna alla dagar.

En dag för fackbesökare är 230 kr vid betalning på mässan (200 kr vid förköp före mässan på mässans hemsida). Två dagar för fackbesökare är 330 kr vid betalning på mässan (300 kr vid förköp på mässans hemsida). Femdagarspasset kostar i jämförelse 430 kr vid betalning på mässan (400 kr vid köp på mässans hemsida).

På allmänhetens dag – lördag 11 februari kl 10-17 – är entréavgiften 140 kr (0-6 år gratis, 7-14 år 20 kr).

Mässkatalog och seminarier ingår i priset.

Stockholm Furniture & Light Fairs hemsida

 

Nyckelviksskolan Arkitektur och design Stockholm Furniture Fair

Nyckelviksskolan Bengt Julins stiftelse Eidem-Stiftelsen
Från vänster: Rolf Julin och Dagmar Klint Schmidt (Bengt Julins stiftelse), Benjamin Wllin, Joel Brynielsson, Sofia Johansson, Jonna Hallberg, Clara Nergårdh och Eva Andersson (Eidem-Stiftelsen).

Fem stipendier delades ut fredagen den 9 december på Nyckelviksskolan till studerande som studerat på skolan under läsåret 2015-16.

Bengt Julins stiftelse för Konsthantverk, konstindustri och industridesign delade ut stipendier på 25 000 kronor vardera till Benjamin Wallin (Färg, form och hantverk), Joel Brynielsson (Arkitektur och design), Clara Nergårdh (Textil form) och Jonna Hallberg (Bild och grafisk form). Syftet med stipendiet är att stötta studerande som efter avslutade studier vid Nyckelviksskolan vidareutbildar sig på högskolenivå inom det konstnärliga fältet. Årets Eidem-Stiftelsen-stipendiat som fick 10 000 kronor är Sofia Johansson (Bild och grafisk form).

Dessa stiftelser gör det möjligt att i samarbete med Nyckelviksskolan uppmuntra de studerande till vidare vägar inom konst, design, konsthantverk och arkitektur.

Programförklaring Bengt Julins stipendium
Nyckelviksskolan styrelse
Från vänster: Stefan Ahlenius, Johan Wingestad, Marie-Louise Bowallius, Per Elde, Anna Odhner, Helén Knutes Nyqvist och Katrin Behdjou Arshi.

Nyckelviksskolans huvudman är Föreningen Nyckelviksskolan, en ideell förening med invalda medlemmar som väljer styrelse. Styrelsen har det ekonomiska och övergripande ansvaret för skolans verksamhet och styrelsen tillsätter rektor/skolledning. Under Föreningen Nyckelviksskolans årsmöte torsdag den 24 november 2016 valdes en helt ny styrelse för en mandatperiod på två år.

Till styrelseordförande valdes Johan Wingestad. Han är kanslichef på Riksorganisationen Unga Synskadade och ledamot i Sveriges Bildkonstnärsfond. Johan var under fyra år ordförande i KIF (Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare) och verkade för en sammanslagning av KRO (Konstnärernas Riksförbund) och KIF som blev verklighet våren 2015. Han har själv en bakgrund som keramiker och har gått på Capellagården och sedan på Keramik och Glas på Konstfack.

Övriga styrelseledamöter som valdes är:

Stefan Ahlenius har en bakgrund i drygt tjugo år som bildkonstnär och där offentliga miljögestaltningar ofta varit en central del i hans konstnärliga arbete. Under perioden 2001-2012 var han parallellt med sitt konstnärskap styrelseordförande för organisationen Bildupphovsrätt i Sverige, BUS. Sedan 2011 arbetar Stefan på den statliga myndigheten Konstnärsnämnden som utredare och analytiker med specialiseringen konstnärers ekonomiska och sociala villkor. Stefan sitter också genom sitt nuvarande uppdrag bland annat i rådet för kulturarbetsmarknaden och i referensgruppen för det statliga ramavtalet för konstnärers ersättning vid utställningar, MU-avtalet.

Katrin Behdjou Arshi är utbildad curator, östasienvetare och ekonom. Hon har arbetat mycket med mångfald, breddad rekrytering och representationsfrågor. Hon har arbetat på Tensta Konsthall och Botkyrka Konsthall / YAPP som curator och projektledare där hon utvecklat pedagogiska verksamheter och gränsöverskridande samarbeten mellan utbildning- förvaltning- och kulturområdet. Vidare har hon arbetat som byggprojektledare för byggnation av kultur- konsthall- och bibliotekslokaler för Botkyrka kommun. Idag arbetar hon på Stockholms Stad, kultur strategiska staben som kulturlots, en nyinrättad tjänst som bl a ämnar stärka kulturaktörens utveckling i Stockholm och i sammanhanget skapa god fastighetsutveckling för kulturinstitutioner. Hon gick på Allmän linje (idag Färg, form och hantverk) på Nyckelviksskolan 2003-04.

Marie-Louise Bowallius arbetar sedan april 2016 som prefekt på institutionen för Design, Inredningsarkitektur och Visuell kommunikation på Konstfack. Dessförinnan arbetade hon på Beckmans Designhögskola som lektor och studierektor. I egenskap av studierektor ansvarade hon för att dra igång och leda ett systematiskt kvalitetsarbete vid lärosätet och är även som prefekt vid Konstfack ansvarig för kvalitet i verksamheten vid den egna institutionen samt ledamot i Konstfacks Kvalitetsråd.

Per Elde är arkitekt SAR/MSA och är adjunkt och årskursansvarig på grundutbildningen på Arkitekturskolan KTH. Han har tidigare arbetat på Konstfack på magisterprogrammet på Konstfack och är engagerad i Tensta arkitekturskola som verkar för en breddad rekrytering till arkitektur och designutbildningarna. Per har både från Konstfack och Arkitekturskolan KTH erfarenheter från när dessa lärosäten har flyttats. Han är även sedan många år gästlärare i arkitektur på Nyckelviksskolan. Per har en gång själv gått på Nyckelviksskolan, Allmän linje 1974-75.

Helén Knutes Nyqvist är lektor i specialpedagogik vid Stockholms universitet och arbetar främst med undervisning inom lärarutbildning och specialpedagog- och speciallärarutbildning. Helén disputerade i pedagogik år 2009 med avhandlingen ”Gestaltandets pedagogik – om att skapa konsthantverk”. Avhandlingen syftade, dels till att beskriva Nyckelviksskolan som en plats för skapande av konsthantverk med utgångspunkt i hantverkspedagogutbildningen men omfattade även skolan i stort, och dels till att skapa viss teoretisk förståelse ur ett pedagogiskt perspektiv av ett konstnärligt gestaltande i material. Ett fortsatt forskningsintresse handlar om villkor för konstnärskap och funktionsnedsättning, ett annat om hur demokratiska processer görs i lärarutbildning – frågor som väl tangerar vad som tas upp i hantverkspedagogutbildningen.

Anna Odhner är nationalekonom och arbetar idag som utredare/förhandlare på Saco med fokus på kollektivavtalad tjänstepension och trygghetsförsäkringar. Anna har tidigare arbetat under många år i regeringskansliet bl a som projektledare och enhetschef på Arbetsmarknads- och Näringsdepartementet samt i Statsrådsberedningen.

Nyckelviksskolan Julmarknad 2016Hjärtligt välkomna till Nyckelviksskolans julmarknad 2016! Vi konststuderande vid Nyckelviksskolan önskar er God Jul och bjuder in till konstjulmarknad lördagen den 3 december kl 10.00-17.00. Huset kommer vara fullt av konst, design och hantverk! Försäljning av glögg och fika kommer tillhandahållas. Observera: Viktigt att ta med kontanter (de flesta tar också swish) och ett glatt humör!

Facebook-evenemanget

 

#nyckelvikenjul
#julmarknad

De bästa bidragen inom illustration, grafisk design och rörlig bild i årets tävling Kolla! hyllades på den stora prisutdelningen torsdag den 27 oktober på ett fullsatt Hotel Rival i Stockholm. Konferencier var Ika Johannesson.

Grattis i efterskott vill Nyckelviksskolan säga till Alexandra Falagara och Brita Lindvall Leitmann (som tillsammans driver Bastion – Agency Studio Lab) till guld i de tunga kategorierna ”Grafisk design – Böcker” för formgivningen till ”Alice Lyttkens samlade författarskap” (Albert Bonniers Förlag) samt ”Rörlig bild – Vinjetter, webb och TV” för deras arbete för TV-programmet ”Kobra” (Sveriges Television). Dessutom gratulerar vi Lotta Sjöberg och Mikael Jacobsson till det som kallas Publikens pris för ”Orka torka. Motståndsinspiration från Facebookgruppen Family living the true story”. Alexandra och Mikael är huvudlärare för utbildningen Bild och grafisk form. Brita brukar undervisa där. Lotta Sjöberg är också gammal nyckelvikare.

Av totalt 964 tävlande bidrag i 14 kategorier var det 28 guld- och silvervinnare som fick gå upp på scenen och ta emot diplom och hyllningar. Tävlingen Kolla! arrangeras av Svenska Tecknare.

Foto från Kolla! 2016 av Jenny Gustafsson.

Rummets rymder 1974

29 september – 20 november 2016

Mohamed Camara, Yorjander Capetillo Hernández, Kristina Jansson, Christina Langert, Joanna Lombard, Cecilia Nygren, Malin Pettersson Öberg, Kristina Bength och Cecilia Darle.

Gör som Färg, form och hantverk grupp 3 gjorde tillsammans med sin lärare Malin Pettersson Öberg, åk till Uppsala och upplev utställningen ”Rummets rymder 1974” på Uppsala konstmuseum. Det är en grupputställning med nio konstnärer, varav tre av de medverkande – Cecilia Darle, Kristina Bength och Malin Pettersson Öberg – undervisar på Nyckelviksskolan. Cecilia och Kristina är också initiavtagare och curatorer för utställningen samt redaktörer för publikationen som kommit ut i samband med utställningen.

Om det går att sammanfatta utställningen i några få ord kan en kanske säga att det handlar om minnet som rum och konstnärerna har bland annat hämtat inspiration från författaren George Perecs bok ”Rummets rymder” som kom ut 1974.

Läs mer på Uppsala konstmuseums hemsida >>

Nyckelviksskolan Fröhuset

Vi är så glada för den färdigställda paviljongen som vi kallar ”Fröhuset”. Den ska inhysa keramikverkstaden de närmaste fyra läsåren. Redan detta är en stort lyft vad det gäller arbetsmiljö och arbetsytor.

Överhuvudtaget sker mycket arbete med våra lokaler just nu. Vid sommarens slut kommer vi att ha en ny grafikverkstad, två målarsalar samt uppehållsrum för de studerande på Granvägen 1. På Granvägen 3 kommer en ny målarsal, ”Studion” stå till förfogande. Dessutom inreds en ny vävsal samt en ny ateljé för textil form i Tallbo.

Startsida - Puff - Instagram 06Nyckelviksskolan lever sitt eget liv på Instagram under hashtag #nyckelviksskolan. Det finns cirka 2300 bilder där just nu.

#nyckelviksskolan

I år kunde Nyckelviksskolans utbildningar presentera särskilt starka och fina utställningar i de olika husen på skolområdet under Nyckelviksskolans vårutställning fredagen till söndagen 13-15 maj. Hantverkspedagogerna hade också en öppen verkstad för såväl barn som vuxna.

 

Bastion Agency Studio Lab tilldelades häromveckan Svensk Bokkonsts diplom för formgivningen av Roxane Gays ”Bad Feminist” (Albert Bonniers Förlag 2015)! Bastion startades och drivs av Alexandra Falagara som också huvudlärare på Bild och grafisk form och Brita Lindvall Leitmann som är återkommande gästlärare. Båda är också gamla nyckelvikare. Grattis Alexandra och Brita!

Motiveringen lyder: ”Formen för denna feministiska essäsamling ligger i framkant av en ny progressiv rörelse av normbrytande formgivning. Den kännetecknas av en kompromisslöshet inför materialen och en omsorg om detaljer där varje designval är ett resultat av noggrann research.”

Fotona tillhör Svensk Bokkonst och fotograf är Jens Östman / Kungliga Biblioteket.

Nyckelviksskolan Hantverkspedagog Lidingö StadEn sommarkurs i färg, form och hantverk för barn och ungdomar mellan 10-16 år. Kom och prova på olika material och tekniker i Nyckelviksskolans fina lokaler! Fem dagars kurs med konst och hantverk som sker 13-17 juni 2016. Arbetsdagarna kommer att vara måndag-fredag klockan 10.00-16.00. På fredag förmiddag hänger vi en utställning av vad vi gjort, som vi visar vid lunchtid som avslutning. Vi som leder arbetet och kommer att vara tillsammans med er är nyutbildade hantverkspedagoger. Kursen är ett samarbete mellan Nyckelviksskolan och Lidingö stad.

Vi tar emot två åldersgrupper, 10-12 år och 13-16 år. Avgiften är 600 kr och i det ingår material. Lunch tar du med själv, men vi står för fika och frukt.

Anmälan
Anmäl via e-post till anneli.mannberg@lidingo.se. Uppge kursdeltagarens namn, adress, personnummer och telefonnummer. Anmälan kan bara göras av vårdnadshavare. Antalet platser är begränsade.

Exempel på aktiviteter
Måleri – Måla på duk med riktiga färger och prova på att måla modell.
Skulptur – Av återbruksmaterial och saker från närmiljön skapar vi skulpturer.
Naturgestaltning – Med det vi hittar i naturen skapar vi ett gemensamt konstverk.
Textiltryck – Rita mönster och tryck på tyg.
Seriecollage – Vi skapar serier med teckning och collage.

Nyckelviksskolan InstagramNyckelviksskolan har fixat ett eget Instagram-konto. Följ oss!

Till Instagram

 

Nyckelviksskolan Konst- och kulturutbildningUnder hösten 2015 genomförde Myndigheten för yrkeshögskolan inledande tillsyn på Hantverkspedagogutbildningen årskurs 1. Myndigheten genomlyste ett stort antal Konst- och kulturutbildningar hos samtliga utbildningsanordnare för att säkerställa att de utbildningar som nu ingår i den nya utbildningsformen och som har statsbidrag förvaltar sitt uppdrag och genomför utbildningarna enligt ansökan. Tillsynen gick för Nyckelviksskolans del mycket bra, det vill säga myndigheten kunde inte påtala någon brist.

De två utbildningar som genomgått inledande tillsyn utan anmärkning – Nyckelviksskolan och KV Konstskola – blev senare under hösten kontaktade av myndigheten med besked om att bli kvalitetsgranskade. I december 2015 genomfördes granskningen. Utbildningen Färg, form och hantverk valdes av myndigheten ut att granskas eftersom de var nyfikna på hur vi säkerställer att de fyra grupperna får likvärdig utbildning. Besöket var mycket givande för myndigheten och de lär sig av hur vi arbetar.

Nyckelviksskolan Myndigheten för yrkeshögskolanMyndigheten för yrkeshögskolan hade inga rekommendationer eller anmärkningar att komma med efter kvalitetsgranskningen. Detta är Nyckelviksskolan helt ensam om bland alla utbildningsanordnare och det är vi mycket stolta över!

Kommunikationsansvarige Magnus Svensson kunde knappt gå en meter i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair utan att träffa tidigare studerande från Nyckelviksskolan, som nu ställde ut i montrarna eller besökte denna årliga mässa på Stockholmsmässan i Älvsjö. Han tog tog tillfället och intervjuade ett par av dessa tidigare nyckelvikare.

Kristina Schultz i Ung Svensk Forms monter i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair den 10 februari 2016.

Kristina Schultz hemsida Reportage i Hemslöjd om Kristina Schultz projekt

 

– – – – – – – – – – – – – – –

Filip Cassergren, studerande på Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HiOA) i deras monter i Greenhouse på Stockholm Furniture Fair den 11 februari 2016.

Nyckelviksskolan Nyckelvikspodden podcast

Några studerande har tagit saken i egna händer och börjat göra en podcast. Nyckelvikspodden finns på SoundCloud, iTunes och finns att hitta på podcast-appar. Varje torsdag kommer ett nytt avsnitt. Det första avsnittet tar plats uppe på Bild och grafisk form.

Nyckelvikspodden avsnitt 1 Nyckelvikspodden Keramisk form Nyckelvikspodden Färg, form och hantverk

 

Hela skolan kickade igång arbetet efter juluppehållet med en temavecka som kretsade kring teckning – kommunikation – form. De studerande jobbade i grupper om fyra.

Som uppvärmning ägnades första dagen åt teckning där de studerande omväxlande placerade sig på olika sätt i rummet och de andra tecknade. Det handlade om vila, rörelse, samtal, olika scener som exempelvis bråk, gestik, placering i förgrunden eller i bakgrunden. På eftermiddagen tränade de studerande att i teckning fånga händer som höll i olika ting.

Dag två fick grupperna ut påsar med 16 ord, där de fick välja ut 4 ord och teckna dessa i fantasin utan egentlig förebild. De fick pröva att gör flera teckningar av varje sak. Gruppen kommunicera sedan vilka 4 föremål som ska utgöra slutversionen, hur de samspelade med varandra i fråga om form, skala och uttryck. För att förstärka detta uttryck och samspel valde gruppen en känsla, ett adjektiv, till exempel vilande, aggressiv, splittrad, komplex som då blir sceneriets karaktär. Detta skulle leda till ett tredimensionellt bygge.

Under dag tre tog den tredimensionella gestaltningen vid utifrån det tema/den känsla och de teckningar som bestämts dagen innan. I gruppen kommunicerade de studerande vidare med hjälp av pennan om den tredimensionella översättningen: uttryck, storlek, skala, form och material.

Sista dagen ägnades åt att lägga sista handen vid de tredimensionella byggena, genomgång och en gemensam vernissage / rundvandring över hela skolan.

Foto: Martin Josefsson

Våra studerande anordnar en insamling till Musikhjälpen genom att auktionera ut sina verk på Tradera. Auktionerna pågår fram till kvällen lördag den 19 december. Intäkterna går oavkortat till Musikhjälpen.

Årets tema för Musikhjälpen är: Ingen ska behöva fly undan klimatet. Miljontals människor är just nu på flykt runt om i världen. Och det är inte bara krig och väpnade konflikter som är orsaken. De senaste fem åren har över 100 miljoner människor tvingats fly på grund av klimatrelaterade katastrofer. Kraftiga skyfall, översvämningar och torka leder till att människor dör, skadas och förlorar sin försörjning. Nästan varje dag inträffar en naturkatastrof någonstans i världen och de flesta av dem är klimatrelaterade. Forskarvärlden är enig om att ifall temperaturerna på jorden fortsätter att stiga kommer de klimatrelaterade katastroferna att bli fler och kraftigare i framtiden. Det innebär också att många fler människor kommer tvingas på flykt.

Evenemanget på Facebook

 

Nyckelviksskolans Tradera-auktion
Vid Föreningen Nyckelviksskolans årsmöte på torsdagen den 26 november valdes Gunilla Persson till ny ordförande i styrelsen. Johan Stenberg avtackades efter sex år som styrelseordförande och även glaskonstnären Gunilla Kihlgren efter åtta år som styrelseledamot. Två nya ledamöter valdes in: fd generaldirektör Christer Wadelius och konstnären / hantverkspedagogen Zafire Vrba.

Nyckelviksskolan Gunilla PerssonGunilla Persson är sedan 2010 VD för AIX Arkitekter, ett av Sveriges tio största arkitektföretag med cirka 100 anställda. Hon har även erfarenhet av projektledning och var under 10 år verksam på Statens fastighetsverk där hon ledde ett flertal uppmärksammade projekt som Världskulturmuseet i Göteborg, Sveriges ambassadörs residens i Pretoria i Sydafrika och ”House of Sweden”, Sveriges ambassad i Washington. Gunilla är arkitekt SAR/MSA, tog examen på KTH Arkitekturskolan år 1985 och har senare även studerat Byggnadskonst på Kungliga Konsthögskolan.

 

Nyckelviksskolan Christer WadeliusChrister Wadelius är numera pensionär, men har en mycket tung meritförteckning. Han var generaldirektör under tio års tid på Fastighetsverket. Tidigare har han även arbetat på Byggnadsstyrelsen som projektledare och dessutom haft olika funktioner på Finansdepartementet samt på Utbildningsdepartementet. Christer är från början arkitekt SAR/MSA och arbetade som arkitekt i tolv år innan han fick andra uppdrag. Christer har och har haft diverse styrelseuppdrag, bland annat på Högskolan i Halmstad och Fortifikationsverket.

 

Nyckelviksskolan Zafire VrbaZafire Vrba är konstnär och hantverkspedagog utbildad på Nyckelviksskolan. Zafire arbetar med tillgänglighet, transperspektiv och feminism, bland annat som programledare på Utbildningsradion för programmen Sexbyrån och Byggänget. Pedagogik som konstform och konst som pedagogisk grund är arbetssätt som Zafire använder sig av i sitt arbete. Sedan ett par år tillbaka driver Zafire konstprojektet SVAR PÅ TAL om verbalt självförsvar och det feministiska galleriet FAGS. Zafire har ateljé i Kvarteret Odin i Solna. Foto: Karin Alfredsson/UR

Zafire Vrbas hemsida

Nyckelviksskolan Instagram

Våra studerande lägger dagligen upp bilder på Instagram på sånt de arbetar med, verk och från Nyckelviksskolan i vardag och fest.

Instagram #nyckelviksskolan

En högtidlig stipendieceremoni hölls på Designgalleriet tisdag den 6 oktober där Nyckelviksskolans jubileumsutställning tar plats.

Bengt Julins stiftelse för Konsthantverk, konstindustri och industridesign delade ut stipendier till Irma Eneroth, Joel Brynielsson, Johannes ”Jocke” Arvidsson, Johanna Jelinek Boman (Färg, form och hantverk), Hillevi Hesseldahl (Arkitektur och design), Freja Willborg (Textil form), Natasia Wadsted (Keramisk form), Kristin Wester (Metallformgivning), Simon Öreby (Trä – form och design), Maja Korpi (Bild och grafisk form) och Josefin Levmo Malm (Hantverkspedagogutbildningen). Årets Eidem-Stiftelsen-stipendiat är Julia Wallman (Textil form).

Dessa stiftelser gör det möjligt att i samarbete med Nyckelviksskolan uppmuntra de studerande till vidare vägar inom konst, design, konsthantverk och arkitektur. Stipendiaterna fullbordade sina utbildningar på Nyckelviksskolan i våras och fick diplom och vardera 10 000 kronor. Vi är stolta och rörda!

Programförklaring Bengt Julins stipendium

Nästa gång du står på perrongen på Fridhemsplans tunnelbanestation så passa att kolla in utställningen ”Strövtåg i minnet” av Leyun ”Lele” Wang. Den är uppe juli 2015 – juni 2016 och är en del av SL:s konstsatsning ”Konstväxlingar – svartvita bilder”. Originalbilderna är gjorda i tusch. Leyun Wang är lärare i vävning på Nyckelviksskolan.

Leyun Wangs hemsida

Läsåret 2015-16 började med upprop på tisdag den 18 augusti. På fredagen hade vi en trum-workshop på Nyckelviksskolan för att lära känna varandra under avspänd handledning av slagverkaren Juan Romero och hans medhjälpare Malte.

Ny lärare i keramik på utbildningen Färg, form och hantverk är August Sörenson. Han tog sin masterexamen på Konstfack i maj 2015 och har en gång i tiden varit studerande på Nyckelviksskolan. Vi har låtit August berätta med egna ord:

Bakgrund, utbildning och yrkesliv

Jag började min konstnärliga utbildning 1999 då jag antogs vid Nyckelviksskolans keramiklinje och har sedan dess studerat både på Capellagården och nu senast på Konstfack där jag tog min master 2015. Jag har därigenom haft förmånen att undervisas av några av de mer namnkunniga lärarna inom området: Mari Almqvist, Leon Simonsson, Torleif Johansen, Kenneth Williamsson, Gunilla Kihlgren, Torbjörn Kvasbø, Gunnel Sahlin, Per B Sundberg och Zandra Ahl. Tack vare dessa lärare har jag fått en rik och diversifierad utbildning.

Sedan 2003 har jag haft ateljé i G-studions ateljéförening i Gustavsberg och min praktik har involverat utställningar, produktion av bruksgods, legoarbeten åt andra keramiker och konstnärer, föreläsningar och undervisning. Ihop med min utbildning har detta gett mig en gedigen kunskap om lera, glasyr och keramik samt hur keramik kan brukas, ställas ut och diskuteras.

G-studion gav mig ett kontaktnät tidigt och fortsätter att fungera som ett drivhus för nyexaminerade konstnärer och formgivare. Tack vare G-studion och mitt konstnärliga arbete har jag haft möjligheten och förmånen att få resa och arbeta utomlands, jag har därigenom även fått ett visst kontaktnät utanför Sveriges gränser och en överblick av vad som görs internationellt.

Med sju års yrkeslivserfarenhet och som nyexaminerad vet jag vad som väntar i det konstnärliga arbetslivet såväl som inom de högre utbildningarna, något som jag tror kan vara till nytta för studenterna på Nyckelviksskolan.

Förväntningar

Eftersom jag själv har gått på Nyckelviksskolan som elev och dessutom undervisat där är jag välbekant med skolan som plats, dess goda rykte och historia. Att bli en del av Nyckelvikskolans lärarkår, att få bidra med min kompetens och mina erfarenheter känns väldigt hedrande. Mina förväntningar är att det kommer bli en rolig, utmanande och fantastisk tid!

Tankar du vill förmedla

Jag vill inte att kunskap ska vara något statiskt. Jag försöker istället se på kunskap som ett verktyg med vilket vi kan undersöka världen runt omkring oss. Vi kan göra tillägg och ta bort; vi kan omforma och diskutera vår verklighet. Det jag vill ge till studenterna är praktiska och teoretiska verktyg med vilka de själva ska upptäcka och utmana sin omvärld.

Att arbeta konstnärligt och finna sitt personliga uttryck är att försöka förstå sig själv och sina medmänniskor, kort sagt att kommunicera. Det jag ser som lärarens främsta uppgift är att ta till vara på elevens individuella begåvning och önskemål och därigenom finna ut vad som är elevens ”språk”. Jag tror att detta är grunden för att skapa en kreativ miljö där studenterna vågar prata om sina arbeten, där de vågar försöka och inte blir rädda för att misslyckas.

För mig själv var de grundläggande åren oerhört viktiga, de gav mig en identitet och ett självförtroende att fullfölja mina drömmar. Nyckelviksskolan är en av de platser där våra framtida konstnärer, konsthantverkare och formgivare börjar sin bana och jag ser det som ett stort förtroende att få hjälpa dem en bit på vägen.

August Sörensons hemsida

Kristina Bength NyckelviksskolanUnder läsåret 2015-16 kommer Kristina Bength att vikariera som lärare i teckning och måleri och som grupplärare. Hon går in och vikarierar för Malin Pettersson Öberg, som har tagit tjänstledigt för att jobba i några konstprojekt i Sverige och utomlands.

Kristina Bength är född 1984 i Falun. Hon är utbildad vid Gerlesborgsskolan i Bohuslän 2003-2005 och Valand Konsthögskola 2005-2008 och som utbytesstudent vid Kungl. Konsthögskolan 2007-2008.

För närvarande visas Kristinas akvarellinstallationer i hennes och konstnären Cecilia Darles utställning I marginalen på platsens sidor på Rättviks Konsthall, och på Gävle Konstcentrum där hon deltar i utställningen En annan version (eller en dröm) med verket Det ljus som delats.

År 2009 presenterade Kristina Bength sin separatutställning Skiftningar inuti bilden av ett namn på Galleri Flach i Stockholm. Tillsammans med Galleri Flach har Kristina deltagit i olika konstmässor, bland andra Volta i Basel (2009) och Volta NY i New York City (2013). 2011 hade hon sin andra separatutställning Amanda Kristina Pedersens Fysionomiska undersökningar på galleriet. Samma år ställde Kristina ut separat på Galerie LM D i Paris med måleriinstallationen Within Cuts and Bends.

Sedan 2010 har Kristina Bength tillsammans med konstnärerna Sigrid Sandström och Jan Rydén samt curatorn Jonatan Habib Engqvist drivit det konstnärliga utvecklingsarbetet Thinking Through Painting som genom ateljésamtal och workshops undersöker måleri som ett sätt att tänka och producera mening. Förra året publicerade de i samband med en utställning på Konstakademien boken Studio Talks – Thinking Through Painting 2009-2014 som samlar essäer och transkriberade samtal med och av konstnärer och teoretiker.

Kristina Bength har mottagit 1-årigt och 2-årigt arbetsstipendium samt projektbidrag från Konstnärsnämnden, Marianne och Sigvard Bernadottes Konstnärsfonds måleristipendium, Axel Theofron Sandbergs akvarellstipendium, Härke Konstnärsstipendium, Ester Lindahls stipendium, Kirunastipendiet, Byggnads Kulturstipendium och Landstinget Dalarnas Kulturstipendium.

Kristina Bengths hemsida

Under fyra dagar, 15-18 juni gick 24 barn och ungdomar på kursen ”Konstnyckeln” i Nyckelviksskolans verkstäder och ateljéer. Kursen anordnades i samarbete med Lidingö Stad. Det var fyra nyexaminerade hantverkspedagoger som höll i kursen. Kursdeltagarna delades in i två åldersgrupper (10-12 år och 13-19 år). På temat “Vår stad” byggde och skapade de tillsammans. De prövade olika material och tekniker såsom textiltryck, skulptur, återbruk, teckning och måleri.

Johannes Arvidsson och Emma Astner Jansson, studerande på Färg, form och hantverk på Nyckelviksskolan, byggde en symbolisk flyktingbåt som sjösattes i Slussen på onsdagen den 6 maj 2015. De vill med båtens hjälp uppmärksamma det som varje dag händer i Medelhavet och deras förhoppning är att den ska leda till eftertanke. Vem bär ansvaret? Vilka länder är skyldiga att hjälpa till? Hur kan jag hjälpa till?

Reportage i Metro 7 maj 2015


Alla på Nyckelviksskolan släppte loss tillsammans i danceoke på måndagsmorgonen för att rensa hjärnan och få upp pulsen inför arbetet under vårutställningsveckan. Danceoke går ut på att man härmar någons eller flera personers moves i en video med mycket dans. Väldigt opretentiöst och kul!

Filmat av Martin Josefsson.

Nyckelviksskolan Myndigheten för YrkeshögskolanFrån och med nästa läsårs start i augusti kommer Nyckelviksskolans utbildningar att kallas Konst- och kulturutbildningar.

– Den nya utbildningsformen blir ett rejält erkännande för de konstnärliga utbildningarna som finns efter gymnasiet men före högskolan, säger Thomas Persson, generaldirektör på Myndigheten för yrkeshögskolan.

I praktiken innebär det att de konstnärliga högskolorna kan börja på en högre nivå än vad de kunnat om de studerande hade kommit direkt från ett estetiskt program på gymnasiet.

Erkännandet består också i att konststuderande kan få studiemedel upp till två år efter gymnasiet för att gå en förberedande utbildning. Nu kan också 18-19-åringar ta studiemedel alltså.

– Det blir ett tydligt ställningstagande att det krävs lång tid av studier för att nå en hög konstnärlig nivå och att studiemedlen ska räcka hela den vägen, säger Thomas Persson.

Pressmeddelande – En utbildningsform i kulturens tjänst

Aktuellt - Nyheter - Fråga konstskolorna

Live Q & A – onsdag den 15 april kl 19:00-21:00.

Medverkade:
* Dômen Konstskola
* Gerlesborgsskolan
* KV Konstskola
* Nordiska konstskolan
* Nyckelviksskolan
* Pernbys målarskola
* Österlenskolan

Lärare och rektorer från konstskolorna berättar om sin verksamhet och svarar på frågor.

Facebook-evenemanget

Nyckelviksskolan söker en lärare i keramik vid utbildningen Färg, form och hantverk. Lärartjänsten är på deltid med omfattning av 62 % med tillträde i augusti 2015.

Sista ansökningsdag söndag den 29 mars 2015.

Läs hela jobbannonsen

Nyckelviksskolan Bastion 60-årsjubileum

 

När 60-årsjubileet närmade sig kontaktades Alexandra Falagara och Brita Lindvall, som driver byrån Bastion ihop. De har båda gått på Bild och grafisk form, där Alexandra idag också är lärare. Bastion arbetar löpande med art direction, visuell kommunikation, handledning, seminarier, utställningar, workshops och föreläsningar. I  arbetet med jubileumslogotypen har Bastion velat skapa en något med anknytning till skolans grundare, Hertha Olivet och hennes historia.

Anledningen till c/o i jubileumslogotypen är att Nyckelviksskolan kommer att satsa på en rad utåtriktade evenemang på olika platser utanför Nyckelviksskolan och Lidingö.

I logotypen syns en typsnittet Elizabeth, tecknat av Elizabeth Friedländer (1903–1984). Friedländer levde i Berlin och var verksam som designer. Typsnittet beställdes av Bauersche Giesserei under 1930-talet och var ett mycket udda uppdrag för en kvinna på den tiden. Elizabeth Friedländer kunde inte döpa sitt typsnitt till Friedländer, som hon önskade, då det var ett judiskt namn och ansågs vara “olämpligt”. När typsnittet sattes i produktion 1939 hade Friedländer redan lämnat Tyskland för Italien, på grund av hotet från nazisterna. När även Italien införde antisemitiska lagar sökte hon sig till Storbritannien. Efter kriget fortsatte Friedländer att arbeta med design, bl a med Jan Tschichold på Penguin Books.

Färgsättningen är en omarbetad version av Ittens färglära. Johannes Itten var en av Hertha Olivets lärare på Bauhausskolan. I Bastions färgpalett syns bl a kulören “Pink Lady” – ett hommage till den kortlivade målning som 1966 uppfördes på en bergvägg i Kalifornien av Lynne Seemayer. Bergväggen var täckt av klotter och Seemayer ansåg att det var en skamfläck för området. Hon resonerade som så, att om någon skulle göra sig besväret att ta bort det, borde det göras “kreativt”. Under tio månaders tid ägnade Seemayer månbelysta nätter åt att tvätta bergväggen ren. Natten till den 29 oktober var arbetet färdigt och Seemayer målade upp “Pink Lady” – ett 18 meter högt motiv föreställande en kvinna som håller i en blombukett. Några dagar senare såg kommunen till att motivet var borta.

 

Nyckelviksskolan arkivbild Hertha Olivet

Nyckelviksskolan Bastion 60-årsjubileum Nyckelviksskolan Bastion 60-årsjubileum Nyckelviksskolan Bastion 60-årsjubileum Nyckelviksskolan Bastion 60-årsjubileum

 

Arkitektur och design medverkar vid Gastronomiska Samtals årliga forum i Nyköping 20-21 januari 2015. Här samlas ett 150-tal personer som arbetar med mat från jord till skrivbord över hela landet efter ett initiativ av Hans Naess och Mattias Dahlgren.
De studerande har arbetat med uppgiften Prototyp /Armatur – från livsmedelsråvara via skiss till upphängningsbar armatur med batteridrivet LED-ljus. Festbelysning från ax till limpa!

Gastronomiska Samtal är en ideell förening som vill att svensk gastronomi och ekonomi ska blomstra. Gastronomi i betydelsen allt vi äter och dricker, inte bara finmaten. Gastronomiska Samtal skapar en mötesplats för till exempel bönder, livsmedelsindustri, småskaliga lokala livsmedelsproducenter, kockar och matskribenter.

Intervju med Caroline Ossmin på Arkitektur och design under Gastronomiska samtal

Nyckelviksskolans studerande samlade ihop 20 000 kronor till Musikhjälpen genom fikaförsäljningen på julmarknaden och Tradera-auktionen av verk som de studerande hade gjort. En applåd!

 

Nominerade av branschorganisationen Svenska Tidskrifter till årets AD: Alexandra Falagara och Brita Lindvall (Bastion) för sitt arbete med tidskriften Bang.

Motivering: ”Normkritisk design”, kallas det. Egensinnig form, säger juryn. I en tid när det goda, traditionella hantverket länge varit en rådande trend är det uppfriskande att se en form som istället utgår från en stark idé i linje med tidningens innehåll. Starka, identitetsbärande omslag.

Alexandra Falagara är idag huvudlärare på utbildningen Bild och grafisk form. Både Alexandra och Brita har själva gått på Nyckelviksskolan under två år, på Allmän linje (nu Färg, form och hantverk) och Bild och grafisk form i början av 2000-talet.

Nyckelviksskolan gratulerar två tidigare studerande som fått stipendier av Hemslöjden. Det är Katja Beckman (Textil form 2009-2010) och Marie Sundberg (Färg, form och hantverk 2006-2007 samt Textil form 2007-2008). Varje år delar Hemslöjden ut stipendier till personer som i sitt arbete, i sina studier eller med sin verksamhet har bidragit till hemslöjdsrörelsen i Sverige.

Nyckelviksskolan medverkade i Fullersta Gårds park lördagen den 27 september i samband med Huddinges stora konstevenemang ”1000 meter konst”. Det var Hantverkspedagogutbildningen årskurs 1 och deras lärare Sofia Wahl och Annika Heed som medverkade för Nyckelviksskolans räkning. Av torkad pil byggde en upplevelsetunnel som aktiverade alla sinnen. Detta lockade särskilt de barn som besökte ”1000 meter konst”.

Nyckelviksskolan 1000 meter konst Huddinge

Läs mer om 1000 meter konst i Huddinge

Designområdet var en fristad för ungdomar, och en del barn, att prova på olika tekniker inom hantverk, konst och design. I vårt tält kunde man göra askar av gamla omslag till vinylskivor, man kunde brodera både på tyg och vykort och teckna och måla.

Under fyra dagar, 16-19 juni gick 24 skolungdomar en sommarkurs i färg, form och hantverk i Nyckelviksskolans verkstäder och ateljéer.

Kursen anordnades i samarbete med Lidingö Stad. Det var fyra nyexaminerade hantverkspedagoger som höll i kursen. Kursdeltagarna delades in i två åldersgrupper (9-12 år och 13-18 år). Man fick exempelvis pröva teckning, måleri, screentryck, metall och naturgestaltning. Kursen avslutades med en gemensam utställning och vernissage där föräldrar och syskon, tillsammans med barnen och ungdomarna på kursen, fick se vad de hade skapat. Alltihop var mycket uppskattat och vi hoppas kunna ordna fler kursen för barn och ungdomar i framtiden.

När boktryckstyper blir allt svårare att få tag i, kan det vara en sätt att återskapa trä- och blytyper med hjälp av digitala matriser?

Detta projekt startade som ett experiment i grafikverkstaden på Nyckelviksskolan under våren 2014. De första 3D-tillverkade typerna demonstrerades vid en öppen workshop-fest den 21 maj 2014 med studerande från Färg, form och hantverk och Bild och grafisk form.

Blender är ett gratis animeringsprogram med öppen källkod (open source). Det användas till alla steg inom 3D-modellering, animation, simulering, fotomontage, rendering och till och med filmredigering och speldesign.

Läs mer om Blender

Nyckelviksskolan har glädjande nog fått två donationer från Bengt Julins stiftelse för Konsthantverk, konstindustri och industridesign samt från Eidem-Stiftelsen. Medlen från dessa kommer att utdelas för första gången under skolans årsmötesmiddag i november 2014 till studerande som gått föregående läsår. Vi är glada och stolta över samarbetet med dessa båda stiftelser!

Programförklaring för Bengt Julins stiftelses stipendium