Linjen Färg, form och hantverk ger grundläggande kunskaper inom konst, hantverk och design. Utbildningens stora bredd är perfekt för dig som ännu inte har hittat din inriktning, men vill utforska olika sätt att skapa på. Här får du en god grund för högre utbildning och vägar vidare till jobb inom till exempel konst, arkitektur, illustration, design, möbler och inredning.

Du jobbar med konstnärligt gestaltande i en rad olika ämnen och material för att få en känsla för deras uttrycksmöjligheter. Idéarbete och formgivning löper som en röd tråd i undervisningen. Du lär dig att förstå den kreativa processen genom att arbeta i olika material. Du får också arbeta i ett ämne i två eller tre dagar i rad, vilket ger dig möjlighet till tid och fokus. Uppgifterna avrundas ofta med gemensamma genomgångar där du och dina kamrater visar vad ni gjort och delar erfarenheter kring process och metod.

Teckning och måleri ingår i Nyckelviksskolans alla utbildningar, men på denna linje får du möjlighet till fördjupning. Här får du arbeta i tekniker som krita, tusch, akvarell och olja för att lägga grunden till seende och bildförståelse, till linjens, färgens och ytans möjligheter till uttryck och kommunikation.

Nyckelviksskolan Färg form och hantverk

• Teckning och måleri 10,8 veckor
• Skulptur 3,8 veckor
• Grafik 3,8 veckor
• Keramik 3,8 veckor
• Metall 3,8 veckor
• Trä 3,8 veckor
• Textil form 3,8 veckor
• Textiltryck 3,8 veckor

Studiebesök på gallerier och museer är självklara moment i de olika ämnena.

Skolgemensamma kurser:
• Individen och gruppen 1,4 veckor
• Konst och design 0,8 veckor
• Introduktion till skolans digitala plattform 0,4 veckor

Nyckelviksskolan Färg form och hantverk

De 64 platserna på utbildningen fördelas på fyra olika elevgrupper med 16 platser i varje grupp. Skulptur- och tecknings- och målerilärarna undervisar i olika grupper.

Åsa Arvidsson Björk – Konstnär / Vikarierande lärare i textil tryck
Rolf Bergström – Konstnär / Lärare i teckning-måleri
Sara Casten Carlberg – Konstnär / Lärare i textil tryck
Tabea Dürr – Textilkonstnär / Lärare i textil form
Marie Fernström – Silversmed / Lärare i metall
Ylva W Franzén – Konstnär / Keramiker / Vikarierande lärare i keramik
Anders Gudmundson – Konstnär / Lärare i grafik
Annika Heed – Skulptör / Lärare i skulptur
Joel Hurlburt – Konstnär / Vikarierande lärare i trä
Fanny Johansson – Lärarassistent i trä
Göran T Karlsson – Konstnär / Lärare i teckning-måleri
Alexandra Kern – Konstnär / Lärare i teckning-måleri
Filippa von Krusenstjerna – Konstnär / Lärare i skulptur
Malin Pettersson Öberg – Konstnär / Lärare i teckning-måleri

Nyckelviksskolan Alexandra Kern

Flamencokroki

Pia ”del Norte” Pohjakallio körde flamenco som dansande krokimodell för utbildningen Färg, form och hantverk under ledning av läraren Annika Heed på Nyckelviksskolan.

——————————————

Tableau Vivant med temat surrealistisk frukost

Uppgiften ”Tableau Vivant” genomfördes med Färg, form och hantverk gr 3 under läraren Malin Pettersson Öbergs handledning. Gruppen producerade sin egen Tableau Vivant (= levande målning) med scenografi, kostym och sig själva som modeller.

Momentet inleddes med en introduktion där vi tittade på Edouard Manets målning ”Olympia” från 1863, som var en för sin tid nyskapande och uppseendeväckande parafras på Tizians ”Venus av Urbino” från 1538. Från det sena 1900-talet och framåt har iscensättning blivit allt vanligare inom fotografin och videokonsten, och intresset för teater och performance har exploderat.

Efter introduktionen delades de studerande in i mindre grupper, som med hjälp av böcker och internet forskade vidare och hittade förlagor till en egen Tableau Vivant. Arbetsgrupperna tillverkade olika delar av ”tablån”. Följande dag agerade hälften av de studerande i iscensättningen och andra hälften avbildade den. Sedan byttes de av och de som hade poserat tecknade. Vi fotograferade och filmade både förberedelserna, den färdiga ”tablån” och hur tuschteckningarna växte fram.

Syftet med uppgiften var att utvidga momentet modell- och krokiteckning till att omfatta en förståelse för dess performativa drag, och för betydelsen av iscensättning och imiterande av förlagor (parafraser) inom konsten, fotografin och teatern.

Ungefärlig tid för momentet: 3 dagar.

Foto: Malin Pettersson Öberg, Gustaf Östlund, Tilde Ekebjär och Emma Berzén

——————————————

Målningar av Anna Pers Bräcke

En svit av målningar som Anna Pers Bräcke (Färg, form och hantverk gr 4) har gjort på Nyckelviksskolan.

Nyckelviksskolan Färg, form och hantverk Anna Pers Bräcke

Nyckelviksskolan Färg, form och hantverk Anna Pers Bräcke

Nyckelviksskolan Färg, form och hantverk Anna Pers Bräcke

——————————————

Stilleben med historisk teknik

Läraren Anders Gudmundson hade en tvådagars workshop tillsammans med de studerande på Färg, form och hantverk grupp 4 i maj 2015. De prövade då att använda 3D-utskrivna ”Camera Lucidor” (som Anders hade tillverkat på skolan) när de målade stilleben för att kunna måla ”objektivt” och för att kunna jämföra färgerna på duken direkt med verkligheten. Det blev också en introduktion till den begränsade, klassiska ”Zorn-paletten” där man med med en relativt snäv färgrymd kan återge det mesta man ser!

Projektet inspirerades av David Hockneys och Tim Jenisons forskning om historiska målerimetoder med fokus på optiska hjälpmedel och verk av konstnärer som Caravaggio, Vermeer och Torrentius.

Stort tack till de studerande i Färg, form och hantverk grupp 4 som gick läsåret 2014-15 för deras medverkan i detta unika och roliga projekt!

——————————————

Färgkod och appropriering

Hur kan man använda färglära i konstnärliga projekt på ett sätt som rör vår samtid? Det har Nyckelviksskolans studerande i grupp 3 på utbildningen Färg, form och hantverk undersökt under en kurs som sträckt sig över sex dagar.

Kursen ”Färgkod och Appropriering” har omfattat flera delmoment. Dels har vi skannat av vår omgivning och frågat oss vad färg kan beteckna. Dels har vi fördjupat oss i två konstprojekt som undersöker politiska och sociala förändringar genom färgfilter. Vi har gjort ett studiebesök i Husby där konstnären Johanna Gustavsson Fürst berättade om sitt arbete ”Impressionism-Aktivism”, och Monika Marklinger har besökt skolan och presenterat projektet ”The Politics of Colour”. Slutligen har vi valt ut varsitt bostadsområde och färgsatt det med ett färdigt system av färger.

När vi hade kurs i färglära tittade vi på konstnärliga exempel som undersöker färgen och formens sensoriska och fenomenologiska kvalitéer. Men under kursen ”Färgkod och Appropriering” har vi satt oss in i konst som mer handgripligen använder befintliga färgsystem som en metod för att avslöja ideologiska system. Förhoppningsvis kan projekten ”Impressionism-Aktivism” och ”The Politics of Colour” visa prov på både hur ideologiska förändringar kan avslöjas via färgsystem, och hur man som konstnär kan arbeta samhällsförändrande via färgkoder.

Appropriering

Appropriering betyder att tillägna sig eller att beslagta något. Ungefär som när en DJ lånar eller samplar befintliga ljud och gör till sin egen komposition. Men det befintliga som läggs beslag på behöver inte vara något oföränderligt. Till exempel kan en social roll eller identitet approprieras. Appropriering är en väl använd konstnärlig metod. Under kursen har vi gjort en historisk tillbakablick och tittat på hur synen på original och kopia, upphovsmannaskap, och att göra något som är nytt, eller göra något med det som redan finns, har förändrats. Bland annat genom en bildvisning som innehåller verk av Marcel Duchamp, Jasper Johns, Robert Rauschenberg, Andy Warhol, Sherry Levine, Barbara Kruger, Gunilla Klingberg, Claire Jervert, Eva Arnqvist och Anri Sala och Edi Rama.

Färgkoder

Vi har i gemensamma associationsövningar och individuellt framför datorn samlat in så många färgkoder vi bara kunnat. Från varumärkens färgkoder som IKEA och Coca Cola, till politiska partiers färg, från grottmålningars jordfärger till Dalarnas kurbitsmåleri, från vykort på ”exotiska platser” med palmer och turkost hav till andra konstnärers verk som filmer av Roy Andersson, från subkulturer/religioner som rastafari eller new age till Antroposofernas färgsystem i Järna.

Bostadsområden

Under kursen har vi utgått från varsitt bostadsområde. Sedan har vi parat ihop det med en befintlig färgkod, det vill säga ett system av färger som redan finns. Vi har försökt att inte tänka så mycket i termer av skönt och fult, utan mer i termer oförutsägbarhet och experiment. Till exempel; vad händer med vår förståelse av Hammarby Sjöstad om det är färgsatt i Brios leksaksfärger? Eller vad händer med Bredängs lamellhus om de är färgsatta med allmogefärger? Känner vi igen McDonalds färger om de appliceras på slottet?

I uppgiften har det ingått att besvara frågan varför bostadsområdet har nuvarande färgsättning. Till vår hjälp har vi haft Mari Ferrings avhandling ”Den levande väggen” vars inledning vi läst.

Impressionism-Aktivism med Johanna Gustavsson Fürst

När vi besökte Husby tillsammans med konstnären Johanna Gustavsson Fürst berättade hon om Husbys historia. Likt impressionister målade vi hur vi upplevde fasadernas färger, men vi gjorde även färgprover av lokalfärgen. Själv beskriver hon projektet ”Impressionism-Aktivism” som påbörjades 2008 så här:

”Hur hänger bilbränder och färg ihop? Kan konstnärlig process med utgångspunkt i friluftsmåleri synliggöra dominerande normer och ideologier och utvecklingen av ett miljonprogram? Förändringen av Husbys fasader, från en mångfald av färger á la 70 tal till vår tids sjöstadvita estetik, är uttryck för förändrade ekonomisk-politiska och sociala strukturer. Därför är det intressant att undersöka hur färgen bestäms. I detta konstnärliga forskningsprojekt samarbetar professionella konstnärer och amatörer, unga och gamla för att göra ett kollektivt verk, en dokumentation med friluftsmåleri, av Husby i norra Stockholm. Parallellt med måleriet dokumenteras processerna bakom renoveringen. Hur fattas beslut och hur går samspelet till i planprocessen? /—/ Man kan se Impressionisternas beslut att gå ut från ateljén och ut från staden som en politisk handling som jag vill översätta till dagens urbana situation. Genom att arbeta parallellt med två olika metoder: den konstnärliga: måleriet, och den vetenskapliga: samarbetet med forskare, kan vi fördjupa arbetet inom respektive praktiker. Friluftsmåleriet är en metafor för en gemensam utgångspunkt i en specifik konstnärlig process där närvaron på, och inlevelse i, platsen är central. Det finns en enkel logik i att dokumentera färg med färg. Konstnären står utomhus och genomför en performativ handling och är i och med detta offentlig och öppen för dialog. Måleriet är ett konstnärligt material som många människor har en relation till. Man vet att det är konst. Genom att utgå från ett medium som är ”tryggt” kan vi komma förbi diskussioner med nyfikna om vad som är konst eller inte, för att istället hamna på den centrala frågan om fasaderna, planprocessen, estetik och renovering.”

The Politics of Colour med Monika Marklinger

Vi träffade Monika Marklinger som berättade om hennes och Johan Waerndts tredelade videoinstallation ”The Politics of Colour” från 2007 som tar utgångspunkt i utvecklingen av färg-TV-systemen under 1950- och 1960-talet. Det var när Monika stod och blandade UV-färg som hon kom på att hon stötte på liknande problem som pionjärerna inom färg-TV brottades med. Till exempel att få fram färgen vit. Monika Marklinger beskriver ”The Politics of Colour” så här:

”Dåtidens beslutsfattare valde, istället för att samarbeta, att utveckla tre olika färg-TV-system: NTSC från USA, SECAM från Frankrike (lierad med Sovjetunionen) och PAL från Tyskland. Färgsystemens spridningsområden speglade tydligt såväl de båda supermakterna USAs och Sovjetunionens positioner som olika koloniala intressen – osynliga revirmarkeringar som följer kalla krigets gränsdragningar. 60-talets förhoppningar om att televisionen skulle skapa kulturell samhörighet och internationell förståelse var enorma. Man skulle kunna jämföra det med internets betydelse för vår tid att skapa en gemensam global värdegrund. I ”The Politics of Colour” tydliggörs dock hur den eterburna tekniken använts som en högst konkret faktor i ett maktpolitiskt spel.”

Utställning på Husby Konsthall

Färg, form och hantverk grupp 3 gör gemensamt två ”artist books” som de visar i en utställning på Husby Konsthall med start 21 november.

/Kristina Bength, lärarvikarie år 2015 för Grupp 3 i teckning och måleri

 

——————————————

Fåglar

Färg form och hantverk grupp 2 (läsåret 2014-15) har arbetat med fåglar i luftrummet. Kartong är ett perfekt material att bygga med, eftersom vi ville arbeta i större format och utnyttja ateljéns höga takhöjd. Fåglar är spännande att arbeta med för deras skönhet och deras olika form och karaktär. Att arbeta med kartong kräver även en viss finurlighet vad gäller konstruktion, något som studenternas olika arbeten vittnar om. Vi tecknade fåglar på Natrurhistoriska Riksmuseet, arbetade sedan i små skisser, för att sedan gå upp i full skala.

Tänkt är att fåglarna ska kunna flyga tillsammans och bilda en helhet trots att var och en av dem är sin alldeles egna personlighet.

——————————————

En kortfilm av Einar Arreman, Färg, form och hantverk grupp 2

Intervju med Mahdieh Shahtalab som gick Färg, form och hantverk 2015-16 och dessförinnan Bild och grafisk form 2013-14.

Nyckelviksskolan Färg form och hantverk Mahdieh Shahtalab

Tell us about your background and how you ended up on Nyckelviksskolan.

My name is Mahdieh Shahtalab, I was born in the middle of spring 1995 in Tehran, Iran. I have studied general art and graphic design in an art school back in Tehran. I was always fascinated by Swedish artworks and how supportive and respectful Swedish people are toward art and artists. Since my sister lives in Stockholm I asked her to help me to find a school to be able to continue my education in Stockholm, so she found Nyckelviksskolan online and gave me the website. Since the applications had to be delivered to school back then, I sent my works to my sister and asked her to drop them off.

I remember I was screaming all day out of excitement the day I got my letter of acceptance. I was permitted for both Bild och Grafisk form and Färg, form och hantverk.

After studying one year Bild och grafisk form, I applied and got accepted at Konstfack university, but unfortunately I couldn’t get visa permission and had to leave Sweden.

After one year I was very encouraged to apply again and study Färg, form och hantverk since I knew how students get to experience and learn about different materials.

What are you doing today?

After graduating from Nyckelviksskolan I got really interested in the visual effects industry and wanted to discover more about the world of VFX, so I applied to Campus i12 which is a bachelor study in small town of Eksjö,

Our education is divided into to two majors, 3D Visualisation, and Digital Compositing

Since I was alway ending up building sculptures and paper models at school for our assignments I was quite comfortable interacting with 3D world, so I choose to study 3D visualization at school.

At the same time I’m working as a graphic design freelancer in an IT company in Stockholm.

What has your education at Nyckelviksskolan meant to you? What have you brought with you from training there?

During my high school studies, we always had a clear structure about our assignments and had to follow our teachers lead to be able to pass our course so I was not able to discover my full potential and creativity during that time.

When we had our first couple of assignments at Nyckelviksskolan I was completely lost with coming up with ideas but as time passed I understood I have no limits towards my creativity so I always tried to push my boundaries and work and discover more.

In the second year at Nyckelviksskolan when I studied Farg form we had couple of weeks course about classic oil painting, so I came up with the idea of making a dress from canvas and paint a human skin on it. I asked people around to try and wear it and say how they felt. My teacher really liked my idea and supported it.

You can see the pictures in my website.

Do you have any special memories from Nyckelviksskolan?

Well as I have been told, I was the first student coming directly from Middle East to the school so everyone had a different view compared to my background, my country and culture.

Couple of weeks later we had a male nude model for sketching and both of my teacher came to me and asked if that’s all right for me, so I explained back in Tehran me and my friend had a private model coming to our studio every week. It was quite surprising for them because a lot of students in our class never had experience with nude sketching. The funniest part was when I thought our guest teacher is the model and I was waiting for him to pose.

I also found so many great friends at school, in fact, two of them visited Iran last year and we got to travel to four different cities and had a great time together.

Nyckelviksskolan Färg form och hantverk Mahdieh Shahtalab

How can Nyckelviksskolan be even better?

I think Nyckelviksskolan is a very cozy and educational place. Personally, I was constantly learning new things everyday.

I believe since the world of art is limitless and international it would be very nice if the school had more opportunity toward international students.

One more thing that I always had in mind was that it would be a very unique and great opportunity if Nyckelviksskolan had a small gallery inside town so every couple of week a student would have the opportunity to rent that gallery and present his/ her artwork. This would show how much art is valuable in our school and how supportive Nyckelviksskolan is toward their student.

How does the future hold for you? What will you do if, say, five years?

When I started studying in Campus i12 I didn’t have any idea how my future is going to turn out but when I saw a couple of students from previous years worked on the Hundraettåringen-film and won Guldbaggen for best visual effects, I got high hopes for my future.

I’m doing my best to be good enough in a couple of years to work as a senior VFX artist and be a part of making a great movie.

Best regards/Mahdieh

Gå till Mahdiehs hemsida

——————————————

Intervju med Andreas Braun som gick Färg, form och hantverk 2012-13

Utbildningar - Färg form och hantverk - Tidigare studerande berättar - Andreas Braun 01

Berätta om din bakgrund och hur du hamnade på Nyckelviksskolan?

År 2010 var jag väldigt uttråkad och less på att arbeta inom restaurangbranschen, så jag sökte till Wiks folkhögskola i Uppsala där jag gick ett år på konstlinjen. Där insåg jag att jag ville bli konstnär och aldrig mer gå till ett arbete igen. Sen efter det så sökte jag till Nyckelviksskolan 2011, men blev inte antagen och fick nedslagen gå tillbaka till mitt tidigare jobb som sög livslusten ur mig. Där stannade jag ett år för att söka igen 2012 och blev då antagen till utbildningen Färg, form och hantverk. Så dom två viktigaste drivkrafterna till varför jag hamnade på Nyckelviksskolan var tristess och revanschlust.

Vad gör du idag? Berätta vad du har gjort efter Nyckelviksskolan?

Numera är jag verksam konstnär i Göteborg och arbetar 50% på en kvinnoanstalt för att försörja mig. Efter Nyckelviksskolan studerade jag Fri konst på Akademin Valand i Göteborg där tog jag examen våren 2016. Så jag har tillbringat största delen av min tid efter Nyckelviksskolan som konststudent och är nu i början av fasen där jag ska klara mig själv utanför konstakademins bekväma tillhörighet.

Vad har utbildningen på Nyckelviksskolan betytt för dig? Vad har du tagit med dig från utbildningen där?

Först och främst att jag blev antagen var ju ett kvitto på att mitt konstnärliga arbete faktiskt tilltalade någon annan en mig själv, vilket kan vara till stor hjälp för tron på sin egen förmåga i början av sin konstnärliga ”karriär”. Under själva studietiden gav den mig ytterligare bekräftelse att tro på mig själv och uppmuntran till att söka vidare till dom olika konsthögskolorna i Sverige. ”Nyckelviken” såg jag som en språngbräda till högre studier inom konst och att komma vidare till nästa nivå inom mitt mål att bli konstnär.

Har du något speciellt minne från Nyckelviksskolan?

Jag fick en Fantomen-dödskallering av Börje som jobbar i köket. Den har jag kvar som ett minne.

Hur kan Nyckelviksskolan bli bättre?

Jag skulle önska att Nyckelviksskolan fokuserade mer på konceptet konst än på design och konsthantverk. Då utbildningen Färg, form och hantverk är en väldigt bra grundkurs för att prova på många olika material, så räcker tyvärr inte tiden till att fördjupa sig i sin egen konstnärliga process. Det är helt enkelt för många olika kursen på två terminer. Min uppfattning är idag att kunskapsglappet är alldeles för stort mellan förberedande skolor och konsthögskolorna. Detta beror på att skolan fokuserar mer på vad studenten kan om materialet än vad studenten vill uttrycka sig med det

Hur ser framtiden ut för dig? Vad kommer du att göra om 5 år?

Förhoppningsvis så jobbar jag inte alls och kanske studera fri konst på masternivå i något utland. Men det vet jag inte, ni får höra av er och fråga om 5 år.

Gå till Andreas Brauns hemsida