Keramisk Form är utbildningen för dig som vill arbeta med formgivning, konst, arkitektur och inte minst konsthantverk. Du kan efter året naturligtvis fördjupa dig inom keramik och glas, men denna linje kan även ta dig till andra högre utbildningar inom form- och konstområdet.

Tillsammans med huvudområdena brukskeramik, keramik som fri konst och keramiken i det offentliga rummet, utgör den konstnärliga träningen i måleri, teckning och skulptur din grund.  Du uppmuntras att teckna och utveckla idéskisser och under läsåret ingår övningar i presentationsteknik, såväl för hand som digitalt. Teori och praktik varvas med varandra.

Under året möter du många gästlärare med specialkunskaper inom glasblåsning, glasyrberedning och bränningsteknik. Utbildningen bygger på gemensamma form- och teknikövningar som lägger grunden för din kunskap om glasyr och bränning. I kurserna ingår egna projekt där du lär dig mer om process, material, tekniker och metoder.

Keramisk form är en bred grundläggande formutbildning där du får hjälp och handledning av yrkesverksamma keramiker, formgivare och konstnärer att utforska lerans möjligheter. Kunskap som du har användning för inom många yrkesområden.

Nyckelviksskolan Keramisk form

 

• Formgivning och gestaltning 8,6 veckor
• Teknik och metod 6,8 veckor
• Keramiken i rummet 3,2 veckor
• Skiss- och presentationsteknik 0,8 veckor
• Eget projekt 3,2 veckor
• Teckning och måleri 7,4 veckor
• Skulptur 7,4 veckor

Under utbildningens gång går du ofta på studiebesök på museer, gallerier och på verkstäder.

Skolgemensamma kurser:
• Individen och gruppen 1,4 veckor
• Konst och design 0,8 veckor
• Introduktion till skolans digitala plattform 0,4 veckor

Du lär dig även översiktlig programhantering i Photoshop och Indesign.

Mari Pårup – Keramiker / Lärare i keramik
Lars Brunström – Konstnär / Lärare i skulptur
Sofia Wahl – Konstnär / Lärare i teckning och måleri

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

Nyckelviksskolan Mari Pårup

 

Fanny Ollas arbeten

Våren 2015 sökte hon till Keramisk form och kom in. I ansökan skrev Fanny så här i motiveringen av studieval:

”Mitt namn är Fanny Ollas och jag är 31 år gammal. Jag jobbar just nu som modedesigner på H&M där jag designar barnkläder på flickavdelningen. Jag har jobbat på H&M sedan sommaren 2010 och har gjort både accessoarer och kläder sedan dess. Våren 2010 tog jag min examen i Modedesign på Beckmans Designhögskola.

Jag har nu varit i arbetslivet i 5 år och känner att det är dags för ett nytt steg i min utveckling som formgivare. Jag har länge känt en dragning till produktdesign snarare än kläder och känt ett växande intresse för inredning, möbler och bruksföremål. Keramik är något som alltid legat mig varmt om hjärtat men jag har inte förrän nu testat att skapa något själv.

Jag gick en intensivkurs i somras på Folkuniversitetet och blev helt förälskad! Det kändes självklart och jag blev uppslukad av materialet. Efter kursen väcktes tanken att det här är något jag skulle vilja fördjupa mig inom och göra på heltid! Att studera ett år keramik på Nyckelviksskolan känns helt rätt då jag skulle få en möjlighet att djupdyka i materialet och testa olika uttryck inom många olika fält.

I förlängningen är mitt mål att eventuellt fortsätta att studera en master på Konstfacks nya program ”CRAFT!” där jag hoppas kunna använda mina kunskaper från olika medier och utforska möjligheten att kombinera keramik och textil.”

——————————————

Leranimationer

Nyckelviksskolans utbildning Keramisk form hade 3 dagars workshop i februari 2015 med leranimation tillsammans med konstnären och animatören Moa Lönn (www.materialgirls.se/moa). I workshopen fick de studerande pröva på lerans möjlighet att berätta i ett nytt medium – där rörelse och transformation genomsyrar resultatet – och nya vägar uppstår för att forma och formulera i materialet lera.

——————————————

I glashyttans hetta!

Under två dagar i början av december 2014 hade Keramisk form en intensivkurs i glaskonstnären Gunilla Kihlgrens studioglashytta i Hägersten. De studerande kastades rakt in i hettan. De fick omedelbart börja jobba med den glödande glasmassan och pröva olika handgrepp.

Tillsammans med Gunilla Kihlgren och hennes medarbetare skapade varje studerande ett glasobjekt. Alla var oerhört fokuserade, eftersom man måste samarbeta tätt ihop, glasmassan är farligt varm och man måste vara snabb i de olika momenten då den stelnar på ett ögonblick.

Nyckelviksskolan Keramisk form Sabrina Younis Vainio

Intervju med Sabrina Vainio som studerade på Keramisk form 2014-15

Berätta om din bakgrund och hur du hamnade på Nyckelviksskolan.

Jag tog min kandidat i sociologi 2012, hoppade på mastern som gick trögt och jag började fundera över “resten av livet”. Jag erkände för mig själv att det jag saknade mest var att arbeta med kroppen. Jag bestämde mig för att ge mig själv chansen att åtminstone prova på att ägna mig åt konst på heltid. Ett år på ”Nyckelviken” kändes som en bra prövotid. Eftersom jag redan som barn och sedan på kvällskurs kommit i kontakt med materialet lera valde jag att söka Keramisk form.

Vad gör du idag? Berätta om vad du har gjort efter Nyckelviksskolan.

Efter Nyckelviksskolan “unnade” jag mig själv chansen att söka Konstfack bara för att se om jag blev antagen. Det blev jag, till programmet Keramik & Glas, och det är där jag går nu. Jag är inne på mitt andra år och trivs bra. Det är först här som jag verkligen har hängivit mig leran, och så att säga valt material.

Vad har utbildningen på Nyckelviksskolan betytt för dig? Vad har du tagit med dig från utbildningen där?

Jag tar med mig insikten om att man ska lita på sig själv och följa sina drömmar, hur klyschigt det än låter. Jag tror att det är en vinst att ta sig an en sådan utbildning förutsättningslöst, för ”Nyckelviken” kan leda till många olika platser, man måste bara våga söka de vägar som intresserar en mest.

Det var en betydelsefull plats för mig också för att det fanns ett ålders- och intressespann, vilket möjliggjorde möten med olika slags människor.

Har du något speciellt minne från Nyckelviksskolan?

På våren, då ansökningsarbetet till konsthögskolor var igång, kände jag att det fanns en härligt proffsig stämning på skolan. Det var väldigt fint att bolla ansökningar och arbetsprover med den personal som fanns på skolan. Jag upplevde dessa samtal och möten som väldigt personliga, varma och jag upplevde att de som arbetar på skolan på ett respektfullt och intresserat sätt mötte mig som student med önskan om att plugga vidare.

Hur kan Nyckelviksskolan bli ännu bättre?

Jag hoppas att ”Nyckelviken” kan synas ännu mer på mässor och plattformar där en blandad publik representeras. Jag arbetade i Nyckelvikens monter på SACO-mässan, och hade fina samtal med ungdomar som inte visste att man kunde, eller att de kanske till och med ville, plugga konst.

Hur ser framtiden ut för dig? Vad kommer du att göra om, säg, 5 år?

Jag har ett år kvar på min kandidat på Konstfack. Efter det kommer jag förmodligen att söka en master. Men alternativen är många. Jag tänker mig också studioarbete och nära interaktion med materialet, eller kanske ett assistentjobb?