Den här utbildningen ger dig en bra ingång till ditt framtida yrke genom kurserna i metallformgivning, smyckekonst och produktformgivning. Du behöver inte ha jobbat i metall tidigare – nyfikenhet på materialet och dess möjligheter att gestalta dina idéer kommer att ta dig långt!

Inom huvudämnet metallformgivning varvas delkurser där du arbetar brett med olika konstnärliga, tekniska och teoretiska uppgifter. Du kommer under året att jobba med silversmide, produktformgivning, smyckekonst, svetsning och mycket mer. Genom att arbeta med, bearbeta och forma metallen når du en djup förståelse för den praktiska delen av formgivning.

När du arbetar praktiskt med teckning, måleri och skulptur förbättrar du din förmåga att se och bedöma andras arbete. Samtidigt utvecklar du din egen förmåga att själv skapa. Du lär dig även att presentera dina idéer genom att skissa och bygga modeller. Det är viktiga kunskaper oavsett vilken riktning ditt liv och dina studier tar efter ditt år på Nyckelviksskolan.

De självständiga projekt som du arbetar med under kursen får dig och dina egna idéer att växa. Av lärarna får du viktiga råd och konstruktiv kritik på de arbeten du gör både enskilt och i grupp. Lärdomar som du kommer att ha med dig hela yrkeslivet. Ta möjligheten att hitta just ditt sätt att uttrycka dig på.

I kursen ”Introduktion till digitala verktyg” får du färdigheter i att arbeta med olika verktyg för skiss och modellering. Du får lära dig att skissa upp olika formidéer i en digital 3D-miljö, skapa digitala ritningar, ta fram modell med en 3D-printer och få en grundläggande orientering i visualisering. Du kommer också att jobba med digitala verktyg i andra kurser.

• Introduktionskurs 2,2 veckor
• Smyckekonst 4,6 veckor
• Corpussmide 3 veckor
• Produktdesign 1,6 veckor
• Svetsning 2,2 veckor
• Introduktion till digitala verktyg 1,4 veckor
• Skiss- och presentationsteknik 0,8 veckor
• Egna projekt 4,6 veckor
• Teckning och måleri 7,4 veckor
• Skulptur 7,4 veckor
• Avslutningsarbete 2,2 veckor
• Individen och gruppen 1,4 veckor
• Föreläsningar i konst och design 0,8 veckor
• Digitalt foto och bildbehandlings- och layoutprogram 0,4 veckor

Under utbildningens gång ingår ett flertal studiebesök på gallerier och i verkstäder.

Sarah Fast Hurtigkarl – Guldsmed och konsthantverkare / Lärare i metall
Anders Gudmundson – Konstnär / Vikarierande lärare i teckning och måleri
Filippa von Krusenstjerna – Konstnär / Lärare i skulptur
Anna Åstrand – Konstnär / Vikarierande lärare i skulptur

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

Nyckelviksskolan Metallformgivning
Foto: Alvaro Campo

 

Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
”Stay Safe” – halsband av toalettpapper gjort i hemmet av Viktoria Tjernberg.

Academics in Pandemic

Efter att Nyckelviksskolan den 17 mars 2020 stängde som arbetsplats på uppmaning av Myndigheten för yrkeshögskolan så fick de studerande på Metallformgivning en uppgift av läraren Anna Nordström. Undervisningen skulle nu ske på distans och arbetet fick göras hemma. Så skrev Anna till sina studerande:

Gör ett smycke som, antingen i sin tillverkningsmetod eller i sitt koncept speglar den situation du befinner dig just nu.

”Tristessen är kreativitetens moder.”
”Begränsningar är uppfinningarnas moder.”
” Fantasin är konstens bränsle.”
”Bara ur det oförutsägbara kan dina förväntningar överträffas.”

Varför överöser jag er med klyschor? Nu har vi chansen att tänka nytt och göra något enastående! Ofta har man när man arbetar redan från början en bild av hur resultatet kommer att se ut. Vi är vana att använda oss av vissa tekniker och material. Denna förutbestämda föreställning begränsar oss omedvetet och vi har svårare att utveckla vår konst då vi ofta återkommer till de tekniker och uttryck som vi är vana vid och känner oss bekväma med. Ett sätt att ta sig ur detta är att ändra förutsättningarna för arbetet. Denna gång är detta någonting som har kommit utifrån, vi har inte valt det själva, men detta är en teknik som vi även när vi sitter i vår egen verkstad kan ta till när vi tycker att vi behöver ny input och förnya vårt uttryck.

Under förra veckan fick ni arbeta med ert tema/koncept för ert egna arbete. Att stå jordad i sitt arbete är väldigt viktigt. När du vet vad du vill säga med ditt arbete är det lättare att förstå och motivera de kreativa besluten som du tar längs vägen. Genom att analysera sin egen process har man möjlighet att utveckla sitt arbete. Stannar man inte upp och reflekterar är det lätt att man fastnar i samma spår som man har gått i innan utan att veta varför.

Denna vecka vill jag att ni börjar med att skapa er en arbetsplats hemma och inventerar material. Hitta en plats i lägenheten där du har möjlighet att arbeta relativt ostört. Några tips som ni kan tänka på: Undvik distraktioner. Ha inte en skärm igång om du inte specifikt behöver den. TV/dator med mera i bakgrunden gör ofta att man distraheras och gör startsträckan att sätta igång längre.
Ha en timer/äggklocka eller liknande tillgänglig. Arbeta i korta tidsintervaller. Det är svårt att komma igång med arbetet hemifrån och ett sätt som kan hjälpa är att ställa en timer. Bestäm i förväg vilka tider du ska arbeta, hur långa intervaller ska du jobba (jag rekommenderar ca 45 minuter), hur långa pauser du tar mellan intervallerna (10 minuter kanske…) och när du ska ta lunch. Se till att hålla dig till ditt schema. Känner du dig oinspirerad, sätt dig på din bestämda arbetsplats ändå, gör någonting även om du just då inte vet varför eller vad det ska bli.

Inventera. Titta vad ni har hemma. Ofta behöver man inte särskilt mycket för att börja arbeta. Ett par trasiga strumpor, en nagelfil, papper, lim, sax, pincett, kanske har ni lite spik, någon gammal sladd, aluminiumfolie, tejp, en gammal slev som ändå ska slängas osv. Samla allt där ni hade tänkt arbeta.

Se till att du har material till hands även om du kanske inte har allting precis på arbetsytan. Ibland är det den där konstiga saken, som bara råkade ligga där, som är nyckeln till nästa steg i det man håller på med. Värdera inte materialet du arbetar med. Det material vi arbetar med har en stor kommunikativ potential. Och ibland är det inte det material vi förväntar oss som är det mest värdefulla. Det viktiga är vad materialet uttrycker.

Ni ska därefter tillverka ett smycket som speglar den situation ni befinner er i just nu. Det kan antingen vara genom att specifikt välja ett tema som speglar din nuvarande situation, eller genom din arbetsprocess och dina materialval. Hur ser dina objekt ut när de inte är gjorda i en välutrustad verkstad?

Här kommer förslag på teman till era smycken (ifall ni inte vill fortsätta med ert individuella tema):
• Social distancing, reinterpreted.
• Inoffensive ways to keep people at a 6-foot distance?
• Addressing issues of touch.
• New forms of greeting, encouraged by jewelry.
• Tracking movements.
• Addressing issues of touching your face.

De smycken ni tillverkar denna vecka kommer sedan skickas in (frivilligt) som bidrag till den internationella online-utställningen Academics in Pandemic.

Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
”Infected” gjort hemifrån av Selma Fredriksson. Material: krossat julpynt, plastpärlor och lim.
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
Selma Fredriksson
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
”Resting water” gjort i hemmet av Jennifer Omberg. Material: dekorgummi, lim, akrylfärg, linsvätska, raklödder och metall.
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
Jennifer Omberg
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
”I feel as trapped as my ideas right now” – ett verk från karantän i hemmet av Moa Malmborg. Det är gjort av guldfärgade glödlampor inlindade i hönsnät.
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
Moa Malmborg
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
”Dental narcissism – ett försök att kontrollera en okontrollerbar situation”, smyckekonst av tandpetare, tandtrådsbyglar och ståltråd gjord i karantän av Hanna Nordahl.
Nyckelviksskolan Metallformgivning smyckekonst
Hanna Nordahl

——————————————

 

”Making Chains”

Metallformgivning hade workshopen ”Making Chains”. De studerande bekantade sig med grundläggande metoder för kedjetillverkning och fick samtidigt möjlighet att designa en halskedja eller ett armband. Workshopen var också ett tillfälle att sudda ut gränserna mellan klassiskt hantverk och digital formgivning. I flera av kedjorna ingår 3D-printade delar som skapats i programmen Sculptris, Fusion360 och Mesh Mixer. De har sedan printers i 3D-skrivare och integrerats i smyckena. Bakom varje kedja ligger noggrant kompononerade tillvägagångssätt och kreativ innovation.

Foto: Hanna Eriksson, Lovisa Parment och Selma Fredriksson

——————————————

”Sweet instruments of desire”

En fem dagars workshop som utmanade definitionen av bestick hos de studerande på Metallformgivning. Alla fick välja en efterrätt och tillverka ett verktyg med vilken efterrätten skulle ätas

Foto: Mi Lindberg, Kajsa Falk och Viktoria Tjernberg

——————————————


Nature talks back

Om man sammanfattar uppgiften så var den ungefär så här: Utgå från ett ljud, som inte är tal eller musik. Teckna ett antal teckningar utifrån ljudet. Friskriv ett A4-papper. Frivskrivning är när man skriver ner en ”stream of consciousness” utan att filtrera något. Samla ihop 50 bilder utifrån associationer du får från ljudet, dina teckningar och din friskrivning (använd gärna Google eller Pinterest). Börja med att hitta en bild, låt sedn den bilden inspirera dig till nästa sökning. Försök att sväva iväg och associera fritt och inte tänka dig fram till vad man borde associera till. Klipp ut alla bilder, limma och bygg ett associationsträd. Jobba utifrån ditt material. Hur skulle du kunna vidareutveckla / ändra så att det blir ett smycke? Skissa fram ett eller flera smycken. Välj ett alternativ och gör en prototyp som gestaltar din idé. Tillverka sedan smycket!

Lärare: Sarah Fast Hurtigkarl

——————————————

3D-scanning i teckning och måleri

Metallformgivning jobbade med 3D-scanning under några dagar i september 2019. Sedan tecknade de av scanningarna. Lärare: Anders Gudmundson.

Foto: Anders Gudmundson


Nyckelviksskolan Metallformgivning Maja Bakken
Foto: Bengt Rahm

Intervju med Maja Bakken som studerade på Metallformgivning 2016-17

Berätta om din bakgrund och hur du hamnade på Nyckelviksskolan.

Jag fick höra om Nyckelviksskolan av min gymnasielärare där jag gick på Estetiska programmet med inriktning bild och form. När jag höll på med gymnasiearbetet kände jag att jag ville fortsätta jobba med form och sökte då till utbildningen på Nyckelviksskolan.

Jag sökte Metallformgivning för att jag ville lära mig om metall parallellt med studier i skulptur och måleri. Jag tyckte det var en bra blandning där några dagarna är i ämnet metall och några dagar i andra lokaler. Jag ville lära mig hur jag kan använda metall för att bygga stora skulpturer.

Vad gör du idag? Berätta om vad du har gjort efter Nyckelviksskolan.

Efter Nyckelviksskolan kom jag in på Ädellab på Konstfack där jag nu studerar sista året på min kandidatexamen.

Vad har utbildningen på Nyckelviksskolan betytt för dig? Vad har du tagit med dig från utbildningen där?

På Nyckelviksskolan insåg jag hur viktigt hantverket är för mig. Jag stannade i skolan varje kväll och kunde knappt gå hem för det var så roligt. De tekniker jag lärde mig har hjälpt mig i min utbildning på Konstfack och har gett mig en stadig grund. Sedan var det också ett av de roligaste åren jag har haft, min klass var underbar och jag kände mig så bekväm med gruppen från dag 1. Förmodligen mycket tack vare allt skoj som hände på Nyckelviksskolan – olika event, fester och vernissage – gav det en fin sammanhållning.

Har du något speciellt minne från Nyckelviksskolan?

Oj, många! När Albin hängde en banan i taket, när vi badade i en minipool på gården, när jag sågade isär en sko, när Raul installerade en skulptur på skoltaket, när jag gjorde en snurrande potatismosslev i järnsmideskursen… Så många otroliga (och rätt galna) minnen.

Hur ser framtiden ut för dig? Vad kommer du att göra om, säg, 5 år?

Nu tar jag ju examen om två månader, sedan har jag lite utställningar på gång och säljer lite verk jag gör hos en återförsäljare i butik. Min plan är väl att ta det lite som det kommer och fortsätta ställa ut. Drömmen är att få göra en offentlig utsmyckning, helst något stort och interaktivt med lite bubbliga former. Om jag är där om fem år eller ej vet jag inte, men man får väl hoppas.