Utbildningen Arkitektur och design vänder sig till dig som vill jobba inom arkitektur, design, inredning, scenografi eller konst. Utbildningen ger en bred förståelse i designprocess och rumslig gestaltning. Den lägger stor vikt på att utveckla din konstnärliga förmåga och erbjuder därmed en bra grund för fortsatta studier både i Sverige och i utlandet.

Det här är en förberedande utbildning där praktiska uppgifter varvas med teori. Här lär du dig att kommunicera dina idéer genom skiss- och modellarbeten. Med hjälp av din föreställningsförmåga utvecklar du dina problemlösande färdigheter.

Du kommer att arbeta tredimensionellt med en rad tekniker och material som kartong, gips, betong, trä och textil. I teckning, måleri och skulptur tränar du seende, färg och gestaltning. Du möter också olika begrepp inom arkitektur och design som till exempel hållbar utveckling och kontext. Foto, digital bildhantering och presentationsteknik är också viktiga moment under läsåret.

Under året kommer du att jobba med flera olika kurser och projekt i skolans verkstäder och ateljéer. Du möter ett antal gästlärare som arbetar inom arkitektur och design, samtliga med egen verksamhet och ett par är också knutna till ledande högskolor inom olika yrkesområden. Tillsammans kommer vi att göra en rad studiebesök på arbetsplatser, gallerier och museer – allt för att öka upptäckarglädjen och ge impulser till nya tankar och idéer.

Nyckelviksskolan Arkitektur och design teckning och måleri
Kristina Hanson

Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur

• Teckning och måleri 11,0 veckor
• Arkitektur och design 7,6 veckor
• Form – Trä 3,8 veckor
• Textil form 3,8 veckor
• Skulptur I 3,8 veckor
• Skulptur II 3,8 veckor
• Introduktion till scenografi 1,6 veckor
• Presentationsteknik med perspektivteckning 2,0 veckor
• Individen och gruppen 0,8 veckor
• Orientering i konst- och designteori 0,8 veckor
• Digital bildbehandling och fotografi 1,0 veckor

Nyckelviksskolan Arkitektur och design textil form
Foto: Alvaro Campo
Nyckelviksskolan Arkitektur och design
Armatur, Alva Nylén, Arkitektur och design 2019-20

 

Nyckelviksskolan Kristina Bength


Kristina Bength – Konstnär / Lärare i teckning och måleri
Chandra Ahlsell – Formgivare / Lärare i konstruktionsteckning i kursen skiss- och presentationsteknik
Alvaro Campo – Konstnär / Lärare i fotografi i kursen skiss- och presentationsteknik
Sara Casten Carlberg – Konstnär / Lärare i textil form
Leo von Euler – Utställningsproducent och formgivare / Lärare i trä – form samt introduktion till scenografi
Filippa von Krusenstjerna – Konstnär / Lärare i skulptur
Bettina Nelson – Produktdesigner / Lärare i design
Teres Selberg – Arkitekt SAR/MSA / Lärare i arkitektur
Petter Wesslander – Arkitekt SAR/MSA / Lärare i arkitektur
Hanna Wik – Inredningsarkitekt och formgivare / Lärare i design samt skiss- och presentationsteknik

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

Introduktion till scenografi

Arkitektur och design avslutade den sju dagar långa kursen ”Introduktion till scenografi” med redovisningar inför gruppen. Man har fått i uppgift att göra ett idéarbete som redovisas med en modell över en teaterscenografi till ”Dr Jekyll and Mr Hyde”. Det är en kortroman från 1886 av Robert Louis Stevenson, en bok som det gjorts många filmatiseringar av och som satts upp på teater många gånger, ja, den finns som musikal och till och med TV-spel. ”Dr Jekyll and Mr Hyde” har uttolkats olika i olika tider.

Lärare är Leo von Euler, som arbetat som dekorchef, både på Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten.

Här visar Odd Åsberg sin idé till scenografi, en gigantisk bok vars uppslag kan användas i olika scener i pjäsen. Exempel kan Mr Hyde gå in i en boksida för att utföra sina våldsdåd. Detta är en scenografi som kan stimulera dramaturgen som bearbetar och dramatiserar texten.

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

 

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Foto: Magnus Svensson

——————————————

Introduktion till scenografi

Arkitektur och design avslutade den sju dagar långa kursen ”Introduktion till scenografi” med redovisningar inför gruppen. Man har fått i uppgift att göra ett idéarbete som redovisas med en modell över en teaterscenografi till ”Dr Jekyll and Mr Hyde”. Det är en kortroman från 1886 av Robert Louis Stevenson, en bok som det gjorts många filmatiseringar av och som satts upp på teater många gånger, ja, den finns som musikal och till och med TV-spel. ”Dr Jekyll and Mr Hyde” har uttolkats olika i olika tider.

Lärare är Leo von Euler, som arbetat som dekorchef, både på Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten.

Här visar Odd Åsberg sin idé till scenografi, en gigantisk bok vars uppslag kan användas i olika scener i pjäsen. Exempel kan Mr Hyde gå in i en boksida för att utföra sina våldsdåd. Detta är en scenografi som kan stimulera dramaturgen som bearbetar och dramatiserar texten.

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Nyckelviksskolan Arkitektur och design introduktion till scenografi

Foto: Magnus Svensson

——————————————

En hållbar lampa

Arkitektur och design fick i kursen Form – trä i uppgift att skapa en hållbar lampa med MDF-skiva, lampsockel, kabel, stickkontakt och rispapper. Lärare är Leo von Euler.

De studerande fick jobba med följande frågeställningar: Hur bidrar din lampa genom form till en bättre och mer meningsfull vardag? Varför behövs just den här produkten? Kan den åldras? Gör den här lampan världen bättre, och inså fall hur? Är den hållbar (bra för både människor och miljö)? Går den att ta isär för olika material-fraktioner vid återvinning? Finns farliga beståndsdelar?

——————————————

Bärbar möbel för förskolebarn

De nyblivna studerande på Arkitektur och design har under 2,5 dag skissat på en portabel möbel i 20 delar för en förskoleklass på Slättgårdsskolan i Bredäng. Skolan brann ner 1 juni 2020. Varje barn ska kunna bära sin del. Lärare i teckning och måleri samt utbildningsledare för Arkitektur och design är Kristina Bength.

——————————————

Strukturer i extremt klimat

Arkitektur och design har skapat strukturer för extremt klimat. Läraren som har handlett uppgiften i kursen arkitektur är Teres Selberg (arkitekt, konstnär och dansare).

Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
Atacamaöknen i Chile, teckning, Maya Allende
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
Atacamaöknen, modell, Maya Allende
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
Atacamaöknen, planritning, Maya Allende
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
Detalj från ett orkansäkert kapell, Maja Holm
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
Modell, Olivia Halle
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
Modell, Olivia Halle
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
”Tromb”, teckning, David Ivarsson
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
”Tromb”, akvarell, David Ivarsson
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
”Target group trees”, modell, Hedvig Skarstedt
Nyckelviksskolan Arkitektur och design arkitektur
”Target group trees”, modell, Hedvig Skarstedt

——————————————

En liten kurs i att mönstra världen

Arkitektur och Design fick en övning i att mönstra världen av läraren Sara Casten Carlberg. Denna uppgift ingick i kursen Textil form där de också lärde de sig att trycka tyg enligt en screentrycksteknik.

——————————————

Introduktion till scenografi

Arkitektur och design hade en sjudagars introduktion till scenografi i slutet av november 2019 med kostymör och scenograf Hanna Cecilia Lindkvist. En av grupperna hade till uppgift att bygga en modell av Kulturhuset Stadsteaterns scen i Vällingby i skala 1:50. De studerande började med ett studiebesök där de undersökte rummet och fick även se föreställningen ”Låt den rätte komma in”.

——————————————

”Den väg saker tar” – rörliga skulpturer!

I kursen Form – Trä byggde de studerande på utbildningen Arkitektur och design flera rörliga skulpturer. När de satte samman dessa skulpturer bildade de en Rube Goldberg-maskin. De jobbade med denna uppgift i två veckor och demonstrerade den måndagen den 16 december 2019. Lärare för kursen är Mats Aldén.

——————————————

Den helt nykomna studerande på utbildningarna i Arkitektur och design och Bild och grafisk form fick upptäcka Nyckelviksskolan, dess byggnader och omgivande tomt, genom att teckna med kol och kolsuddgummin. De fick genom teckningar svara på en lång rad frågor: Var är det ljusast? Var är det mörkast? Var sker flest möten mellan människor? Var är den minst aktiva platsen (som borde vara aktiv)? Var är den mest hemliga platsen? Var är det kontrastrikt? Var är det varmast? Var är det kallast? Var tappar du fotfästet? Var är gränsen mellan ute och inne tunnast? Var är den skarpaste gränsen? Var är nordväst? Var är det mest trångt? Var är det öppnast? Var är det brantast? Var är kommunikationsansvarige Magnus? Var är ditt skåp? Vilken brandutgång vill du helst slippa ta? Var är rektor Cecilia? Var är städskåpet? Var kan man fika? Vilken plats är mest obegriplig?

Lärare är Kristina Bength och Mikael Jacobsson.

– – –

De studerande på Arkitektur och design har under åtta dagar arbetat fram prototyper av sittmöbler med utgångspunkten: “det unika i varje popcorn”. Vi vill ge sittmöblerna egenskaper och på olika sätt uppmuntra till socialt samspel. Musik och rytm har tjänat som inspiration till uppgiften. Vi har studerat design och form utifrån en konstnärlig process med det triviala popcornet som utgångspunkt.

Dessa sittmöbelprototyper visas på Stockholm Furniture Fair i Älvsjö tisdag till lördag 7-11 februari 2017 i monter KF:10 som ligger invid den stora foajén som under beteckningen Greenhouse – Craft schools. Mässan är öppen tisdag 7 februari – fredag 10 februari, kl 09.00 – 18.00 är mässan endast öppen för fackbesökare. Lördagen den 11 februari är allmänheten välkommen kl 10.00 – 17.00.

– – –

Bilder från vårutställningen

Arkitektur och design visade skulptur, textila tryck, scenografi- och arkitekturmodeller, exempel på arbetsprocess i design, måleri och arbeten i trä på sin utställning i huset Tallbo under Nyckelviksskolans vårutställning 13-15 maj 2016.

Intervju med Ivona Aileni som studerade på Arkitektur och design 2014-15

Nyckelviksskolan Ivona Ailenei

Arkitekt utbildad på KTH Arkitektur. Idag jobbar Ivona på ett arkitektkontor i Zürich.

Vad har du gjort idag?

Jag har tagit en promenad i vackra Zürich. Vattnet i sjön var som plåt och fåglarna på vattenytan var nästan gjutna i den. Har köpt ull i Gamla Stan här för att sticka en röd mössa och färg för att måla vykort. Plus att jag har kollat tysk TV för att lära mig tyska.

Vad du har gjort efter Nyckelviksskolan?

Jag började studera Arkitektur på KTH och gick min kandidatutbildning där. Sen praktiserade jag i Stockholm på två kontor och kände lust för nya äventyr. Jag fick höra om en skola i Schweiz där jag sen åkte på utbyte. Den ligger i södra Schweiz, i Mendrisio där getterna springer runt och staden är som ettlitet kloster för arkitekter. Det var helt underbart! Gigantiska modeller som man kunde nästan krypa i!

Vad tog du med dig från skolan?

Känslan för material, att jobba med händerna och att se det rumsliga, inte bara det arkitektoniska. Att bli introducerad till så många olika ämnen är något jag verkligen har tagit med mig. Sedan Nyckelviksskolan ser jag inte arkitekturen enbart som arkitektur, utan alltid i relation till färg, form, scenografi, rörelse.

Vad har inspirerat dig på sistone?

Ångan som kom ut ur vattnet förra söndagen i Therme Vals av arkitekten Peter Zumthor. Den förvandlade alla ansikten till teckningar i rörelse.

Varför behövs utbildningar av Nyckelviksskolans slag?

För att de öppnar dörrar till så många nya vägar. Arkitekturutbildningen hand­ lär aldrig bara om ”linjer”. Konst aldrig bara om ”färger” och design aldrig bara om ”form”. Som nyckelviksstuderande lär du dig att ge akt på allt som gör dig till en bättre arkitekt, designer, konstnär eller hantverkare. Du stimulerar din upptäckarlust genom att testa det du är nyfiken men kanske osäker på, så att du sedan vågar ta dig ut och gå vidare med det du vill göra.