Utbildningen Arkitektur och design vänder sig till dig som vill jobba inom arkitektur, design, inredning, scenografi eller konst. Utbildningen ger en bred förståelse i designprocess och rumslig gestaltning. Den lägger stor vikt på att utveckla din konstnärliga förmåga och erbjuder därmed en bra grund för fortsatta studier både i Sverige och i utlandet.

Det här är en förberedande utbildning där praktiska uppgifter varvas med teori. Här lär du dig att kommunicera dina idéer genom skiss- och modellarbeten. Du kommer att arbeta tredimensionellt med en rad tekniker och material som kartong, gips, betong, trä och textil. I teckning, måleri och skulptur tränar du seende, färg och gestaltning. Du möter också olika begrepp inom arkitektur och design som till exempel hållbar utveckling. Foto, digital bildhantering och presentationsteknik är också viktiga moment under läsåret.

Under året kommer du att jobba med flera olika kurser och projekt i skolans verkstäder och ateljéer. Du möter ett antal gästlärare som arbetar inom scenografi, arkitektur och design. Samtliga med egen verksamhet och flertalet knutna till ledande högskolor inom olika yrkesområden. Tillsammans kommer vi att göra en rad studiebesök på arbetsplatser, gallerier och museer – allt för att öka upptäckarglädjen och ge impulser till nya tankar och idéer.

Nyckelviksskolan vårutställning 2019 Arkitektur och design
Arkitektur och design

 

• Teckning och måleri 11,0 veckor
• Arkitektur och design 7,6 veckor
• Form – Trä 3,8 veckor
• Textil form 3,8 veckor
• Skulptur I 3,8 veckor
• Skulptur II – kompositionsstudier 3,8 veckor
• Introduktion till scenografi 1,6 veckor
• Presentationsteknik med perspektivteckning 2,0 veckor
• Individen och gruppen 0,8 veckor
• Orientering i konst- och designteori 0,8 veckor
• Digital bildbehandling och fotografi 1,0 veckor

Nyckelviksskolan vårutställning 2019 Arkitektur och design
Arkitektur och design
Nyckelviksskolan vårutställning 2019 Arkitektur och design
Arkitektur och design

 

Nyckelviksskolan Kristina Bength


Kristina Bength
– Konstnär / Lärare i teckning och måleri
Chandra Ahlsell – Formgivare / Lärare i konstruktionsteckning i kursen skiss- och presentationsteknik
Alvaro Campo – Konstnär / Lärare i fotografi i kursen skiss- och presentationsteknik
Sara Casten Carlberg – Konstnär / Lärare i textil form
Per Elde – Arkitekt / Lärare i arkitektur
Leo von Euler – Utställningsproducent och formgivare / Lärare i trä – form
Filippa von Krusenstjerna – Konstnär / Lärare i skulptur
Hanna Cecilia Lindkvist – Scenograf och kostymdesigner / Lärare i introduktion till scenografi
Bettina Nelson – Produktdesigner / Lärare i design
Teres Selberg – Arkitekt / Lärare i arkitektur
Hanna Wik – Inredningsarkitekt och formgivare / Lärare i design samt skiss- och presentationsteknik

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

En liten kurs i att mönstra världen

Arkitektur och Design fick en övning i att mönstra världen av läraren Sara Casten Carlberg. Denna uppgift ingick i kursen Textil form där de också lärde de sig att trycka tyg enligt en screentrycksteknik.

——————————————

Introduktion till scenografi

Arkitektur och design hade en sjudagars introduktion till scenografi i slutet av november 2019 med kostymör och scenograf Hanna Cecilia Lindkvist. En av grupperna hade till uppgift att bygga en modell av Kulturhuset Stadsteaterns scen i Vällingby i skala 1:50. De studerande började med ett studiebesök där de undersökte rummet och fick även se föreställningen ”Låt den rätte komma in”.

——————————————

”Den väg saker tar” – rörliga skulpturer!

I kursen Form – Trä byggde de studerande på utbildningen Arkitektur och design flera rörliga skulpturer. När de satte samman dessa skulpturer bildade de en Rube Goldberg-maskin. De jobbade med denna uppgift i två veckor och demonstrerade den måndagen den 16 december 2019. Lärare för kursen är Mats Aldén.

——————————————

Den helt nykomna studerande på utbildningarna i Arkitektur och design och Bild och grafisk form fick upptäcka Nyckelviksskolan, dess byggnader och omgivande tomt, genom att teckna med kol och kolsuddgummin. De fick genom teckningar svara på en lång rad frågor: Var är det ljusast? Var är det mörkast? Var sker flest möten mellan människor? Var är den minst aktiva platsen (som borde vara aktiv)? Var är den mest hemliga platsen? Var är det kontrastrikt? Var är det varmast? Var är det kallast? Var tappar du fotfästet? Var är gränsen mellan ute och inne tunnast? Var är den skarpaste gränsen? Var är nordväst? Var är det mest trångt? Var är det öppnast? Var är det brantast? Var är kommunikationsansvarige Magnus? Var är ditt skåp? Vilken brandutgång vill du helst slippa ta? Var är rektor Cecilia? Var är städskåpet? Var kan man fika? Vilken plats är mest obegriplig?

Lärare är Kristina Bength och Mikael Jacobsson.

– – –

De studerande på Arkitektur och design har under åtta dagar arbetat fram prototyper av sittmöbler med utgångspunkten: “det unika i varje popcorn”. Vi vill ge sittmöblerna egenskaper och på olika sätt uppmuntra till socialt samspel. Musik och rytm har tjänat som inspiration till uppgiften. Vi har studerat design och form utifrån en konstnärlig process med det triviala popcornet som utgångspunkt.

Dessa sittmöbelprototyper visas på Stockholm Furniture Fair i Älvsjö tisdag till lördag 7-11 februari 2017 i monter KF:10 som ligger invid den stora foajén som under beteckningen Greenhouse – Craft schools. Mässan är öppen tisdag 7 februari – fredag 10 februari, kl 09.00 – 18.00 är mässan endast öppen för fackbesökare. Lördagen den 11 februari är allmänheten välkommen kl 10.00 – 17.00.

– – –

Bilder från vårutställningen

Arkitektur och design visade skulptur, textila tryck, scenografi- och arkitekturmodeller, exempel på arbetsprocess i design, måleri och arbeten i trä på sin utställning i huset Tallbo under Nyckelviksskolans vårutställning 13-15 maj 2016.

Nyckelviksskolan Arkitektur och design Ivona Aileni

Intervju med Ivona Aileni som studerade på Arkitektur och design 2014-15

Berätta om din bakgrund och hur du hamnade på Nyckelviksskolan.

Efter jag hade bott i Sverige i åtta månader fick jag höra på en fest om att man inte ska missa vårutställningen på Nyckelviksskolan. Nästa dag tog jag mig till lilla ”byn” Nyckelviksskolan som nu, tre år senare när åter besöker är som att gå hem. Innan att börja där har jag lärt mig i Rumänien hur man kan rita, skissa och allt det geometriska som står bakom arkitektutbildningen.

Jag känner att Nyckelviksskolan kom som ett behövt svar till det jag har och inte lärt mig innan.

Vad gör du idag? Berätta om vad du har gjort efter Nyckelviksskolan.

Idag går jag andra året på Arkitekturprogrammet på KTH och försöker hålla mig kvar på spåret. Det konstnärliga som man har fått med efter att ha gått på Nyckelviksskolan präglar mycket min process och jag letar fortfarande det konstnärliga runt här också.

Vad har utbildningen på Nyckelviksskolan betytt för dig? Vad har du tagit med dig från utbildningen där?

Innan Nyckelviksskolan visste jag att jag ville plugga arkitektur men Nyckelviksskolan har visat mig hur man kan plugga arkitektur. Och att design, scenografi, hantverk och konst går hand i hand.

Om jag hade börjat direkt på en högskola utan att gå på Nyckelviksskolan har jag säkert haft en annan bild av vad arkitektur är och kan vara. Nu är arkitektur mycket mer än bara arkitektur.

Har du något speciellt minne från Nyckelviksskolan?

De soliga dagarna på backen framför Granvägen 1 efter vi åt ätit goda maten från köket. Och de höga tallarna som vi samlades alltid under. Därifrån kunde man se ner till Tallbo som var ”vårat hem” och då och då kom lärarna Hasse och Cilla och satt med oss och åt glass. Vägen uppför backen minns jag också. Då han man tänka igenom vart man vill.

Hur kan Nyckelviksskolan bli ännu bättre?

Det känns som ett år på Nyckelviksskolan är för kort för att kunna gå in i allt som skolan kan ge och betyda.

Kanske att skolan kan samarbeta på något sätt med Arkitektskolan på KTH och få att det konstnärliga ska prägla mer arkitektutbildningen på universitetsnivån också. Det krävs och det behövs. Nyckelviksskolan är inte är förberedande skola för mig, det är en utbildning i sig, en skola i sig, minst lika viktig som ett år på en annan arkitektutbildning.

Hur ser framtiden ut för dig? Vad kommer du att göra om, säg, 5 år?

Om jag inte hade gått på Nyckelviksskolan hade jag sagt att jag kommer jobba som arkitekt. Nu kan jag säga att jag drömmer om att jobba som arkitekt som har i sig en liten scenograf, en liten konstnär och en liten designer.  En blandning av alla de olika delarna vill jag vara om fem år, på vilket sätt vet jag inte och i vilken miljö. Att komma tillbaka på Nyckelviksskolan och kanske sprida vidare det jag har lärt mig där kan också vara en dröm och att peka på att arkitektur är mer än bara form och funktion.

——————————————

 

Nyckelviksskolan Arkitektur och design Denis Vilenica 01

Intervju med Denis Vilenica som studerade på Arkitektur och design 2014-15

Berätta om din bakgrund och hur du hamnade på Nyckelviksskolan.

Jag har jobbat med en hel del olika yrken allt från logistik till dekor. En dag fick jag nog av hamsterhjulet så jag tog tag i mitt liv och bestämde mig för att jaga drömmen om en utbildning och ett kreativt yrke. Min kära konstlärare Monica Nilssen på Sigtuna folkhögskola tipsade mig om skolan.

Vad gör du idag? Berätta om vad du har gjort efter Nyckelviksskolan.

Idag läser jag Kandidatprogrammet i Industridesign på Designhögskolan i Umeå. Det är en utbildning på 3 år och jag är inne på min fjärde termin.

Nyckelviksskolan Arkitektur och design Denis Vilenca

Vad har utbildningen på Nyckelviksskolan betytt för dig? Vad har du tagit med dig från utbildningen där?

Nyckelviksskolan har varit ett väldigt viktigt steg i min utveckling. Det var en otroligt bra plattform där jag fick friheten att bekanta mig med olika material och tekniker. Det jag tagit med mig från Nyckelviksskolan förutom en handfull av sköna vänner är själva utforskandet och nyfikenheten.

Har du något speciellt minne från Nyckelviksskolan?

Minns när vi övernattade i det gamla huset Tallbo (på skolan), det var vår första vecka. Det var läskigt som fan men jag somnade till slut för att jag var helt utmattad. Just Tallbo växte på mig och blev till slut en lugn trygg plats där man kunde vara kreativ. Personalen var alltid trevliga och våra gästlärare var inspirerande.  Maten var fantastisk, så jag sprang aldrig runt hungrig.

Hur kan Nyckelviksskolan bli ännu bättre?

Personligen tycker jag att skolan ska investera i ritplattor och fler datorer.

Hur ser framtiden ut för dig? Vad kommer du att göra om, säg, 5 år?

Om fem år så hoppas jag att alla mina nära och kära är friska och vid liv. Jag vill fortsätta att utveckla mig som människa och designer. Kanske söker en masterutbildning eller öppnar en egen design byrå med vänner.