Utbildningen Bild och grafisk form är starten för dig som drömmer om att jobba som illustratör, grafisk formgivare, art director, animatör eller spelutvecklare. Utbildningen lägger grunden för ett kreativt yrke med bild, berättande och idé som de viktigaste beståndsdelarna. Du kommer att experimentera, skissa, diskutera och använda dig av olika fysiska och digitala tekniker.

Läsåret börjar med veckokurser i illustration, grafisk form och typografi. Tyngdpunkten ligger på olika typer av självständiga och gemensamma uppgifter, handledning, genomgångar och presentationer. Det visuella arbetet görs mycket för hand (tänk teckning, måleri, collage) och / eller digitalt. Fokus ligger på den konstnärliga och kreativa processen. Du får grundkurser i foto och digitala bild-, layout-, illustrations- och animationsprogram (exempelvis Photoshop, Illustrator och Indesign).

Under utbildningen gör du studiebesök på gallerier, byråer och ateljéer. Inspirerande och specialiserade gästlärare, som just nu jobbar med det som du siktar på, kommer till skolan och undervisar. Utbildningen avslutas med större projekt där de olika kursmomenten vävs ihop i arbeten som bär din egen unika prägel.

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form illustration
Foto: Alvaro Campo

• Illustration 10,4 veckor
• Teckning och måleri 6,0 veckor
• Grafisk formgivning med layout 10,6 veckor
• Digital bildbehandling och fotografi 3,0 veckor
• Materialfördjupning 3,0 veckor
• Avslutningsarbete 4,4 veckor
• Individen och gruppen 1,8 veckor
• Orientering i konst- och designteori 0,8 veckor
• Individen och gruppen 0,8 veckor

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form animation
Stillbild ur animation
Nyckelviksskolan Bild och grafisk form bokomslag
Johanna Bergkvist

 

Nyckelviksskolan Shabnam Faraee

Mikael Jacobsson – Grafisk formgivare / Huvudlärare i bild och grafisk form
Shabnam Faraee – Illustratör och grafisk formgivare / Lärare i illustration

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

——————————————

Intervju med gästläraren Jonas Johansson i februari 2022

Du är gästlärare på utbildningen Bild och grafisk form den här veckan. Beskriv vad ni har gjort tillsammans.

Vi har utforskat teknikområdet Mixed Reality med programmet Spark AR Studio som används för att publicera Augmented Reality-filter (på svenska ”förstärkt verklighet”) till Facebook och Instagram. Elevernas uppgift har varit att skapa en poster som ”förstärks” via filtret och har resulterat i posters som blir till animationer eller portaler till andra platser – ofta med någon form av interaktion och ljudupplevelse.

Då det endast är en 1-veckas kurs så blir uppdraget för eleven att snabbt försöka förstå potentialen med tekniken och applicera redan existerande kunskaper och färdigheter på ett nytt och spännande sätt. Måndag och tisdag varvas med workshops och eget arbete, och sedan arbetas det på under onsdag och torsdag med handledning, tills det är dags för presentation på fredag. Under så intensiva projekt när man slängs in i ett helt nytt program och en ny värld (3D) så behöver eleven tänka strategiskt – i slutändan handlar det om att demystifiera teknik och skapa sig ett självförtroende att ta sig an kommunikationsutmaningar med nya medel.

Vilka användningsområden har mixed reality?

I grund och botten så handlar det om vår upplevelse av verkligheten, och det ”virtuella lagret”. Vi lever redan i en mixed reality-värld med digitala skyltar, vår egen telefon, och all information som färdas trådlöst – även om vi kanske inte alltid uppfattar signalerna. Konkret med AR som är en undergren till MR (Mixed Reality) så är det ju möjligheten att förstärka det som redan existerar som är det väsentliga – till skillnad från VR så omsluter inte AR en person, utan applicerar sig själv på den verklighet vi har framför oss.

Användningsområdena är många, åt det dystopiska hållet kan jag se hur människor säljer sig själva och blir vandrande reklampelare i en framtid där vi bär AR-glasögon, eller att ett särskilt filter suddar ut en för vissa obehaglig verklighet. Det finns även en trend kring kroppsmodifiering där det virtuella jaget blir allt viktigare än det fysiska. Åt det mer positiva ser jag potential för konst och kultur att nå ut till fler, precis som vi besöker hemsidor (som känns ganska förlegat), så kanske vi tänker att vi istället vandrar i en hybridverkighet där det fysiska och virtuella smälter samman.

Ett område som jag tycker är spännande är det som vi arbetar med i kursen, att ett mönster kan förstärkas – och där tänker jag att vi enkelt kan använda existerande mönster i vår omvärld för att kommunicera ett budskap. Det går t.ex. att välja valfri poster på tunnelbanan och lansera ett eget filter som förändrar postern – kanske visar upp ”sanningen” så som man själv ser den, eller använder postern som budbärare för något annat. Det är en gråzon som tåls att utforskas, är det varumärkesintrång om jag tar över någon annans annons, och gör reklam för min egna produkt via ett annat företags kommunikationsyta?

Nyckelviksskolan Jonas Johansson

Vad gör du när du inte är gästlärare på Nyckelviksskolan?

Jag arbetar 50% som lektor på Beckmans designhögskola och programmet Visuell Kommunikation, där jag lär ut Teknik & Visuell Kommunikation samt Rörlig Grafik & Bild.

Utöver mitt lärande, så är jag med i ljus-kollektivet Svartljus som bygger ljus-skulpturer och ljusinstallationer på konstscentrat Blivande i Frihamnen. Jag leder även nätverket Nordic Audiovisual Artists (www.nava.community) som skapar participatoriska evenemang och konstprojekt i Norden, nu senast i projektet Nordic Lights (www.nordiclights.live).

Under 2021 startade jag även Visualia (www.visualia.se), ett konstnärsresidens i Halland med fokus på audiovisuell konst och mötet mellan teknik och natur. Jag arbetar också som konstnär och ställer ut mina verk på museum, gallerier och festivaler – ofta i form av projektioner till musik, interaktiva ljud och ljus-installationer, eller andra typen av möten mellan teknik, alternativa verkligheter, maskiner och grafisk form. Just nu drömmer jag om att tufta AR-tryck och skapa en AI-version av min pappa som är konstnär.

Hur är det att undervisa våra studerande om du jämför med högskolestudenterna?

Utöver Beckmans så har jag, eller har haft, lärandeuppdrag på Berghs, Hyper Island, Changemakers, School of Machines med mera, så det blir en svepande jämförelse eller reflektion. Jag upplever nivån som mycket hög, och ser faktiskt inte så stor skillnad på nivån – förutom att illustration ofta är en gemensam utgångspunkt på Bild och grafisk form. Då det jag lär ut alltid är nytt för alla studenter, oavsett utbildning, så är resan mot målet likadan. Jag tror att skillnaderna eventuellt skulle kunna visa sig om kursen var längre, då det är viktigare att planera sitt arbete, eventuellt arbeta tillsammans, och ha en tydlig arbetsprocess.

Nyckelviksskolan Jonas Johansson

Bilder från vårutställningen 2022

Bilder från Bild och grafisk forms utställning under Nyckelviksskolans vårutställning 20-22 maj 2022.

Foto: Magnus Svensson

——————————————

Animation showreel 2022

I filmen har gästläraren och tillika konstnären och grafiske formgivaren Majid Modir försökt att summera den tio dagar långa animationskursen för Bild och grafisk form i januari 2022. Temat på den större uppgiften var: ”Fauna fest” i form av en musikvideo (och de studerande hade flera kortare uppgifter vid sidan om).

——————————————

Sign painting

I oktober 2021 hade Bild och grafisk form en workshop i sign painting med Von Sven.

Foto. Von Sven

——————————————

Affischer i blandteknik

På läsårets tredje dag i slutet av augusti 2021 gjorde Bild och grafisk form stora affischer i blandteknik utifrån en novell av Ray Bradbury. De studerande jobba i tre grupper med fem i varje under en dag. Lärare är Shabnam Faraee och Mikael Jacobsson.

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form

——————————————

Animation showreel 2021

I filmen har gästläraren och tillika konstnären och grafiske formgivaren Majid Modir försökt att summera den tio dagar långa animationskursen med temat ”Jorden runt”. Uppgiften var formulerad – ”Jorden runt på 1 minut”.

Resan börjar med små, enkla och barnsliga dagdrömmar som välkomnande uppvärmning (de första dagliga analoga uppgifterna), följd av presentationer av alla resenärer (animerade självporträtt) och den fortsätter med själva resan runt jorden – grupparbeten med stora uppgiften och digitala animationer i form av enskild musikvideo, detta kryddat med lite matupplevelser under resan, stop-motion och pixelation-animationer och uppgiften ”Lek med maten!”.

——————————————

Handskrift och signpainting

I slutet av januari 2021 hade Bild och grafisk form först tre dagars workshop i handskrift med grafisk formgivare Irene Thisner och sedan två dagar signpainting med art director Von Sven.

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form handskrift

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form handskrift

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form handskrift

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form handskrift

Nyckelviksskolan Bild och grafisk form handskrift
Foto: Irene Thisner och Magnus Svensson

——————————————

Augmented reality eller förstärkt verklighet

Under en vecka i början av februari 2021 höll Jonas Johansson – lektor i visuell kommunikation på Beckmans Designhögskola – en liten kurs för Bild och grafisk form i augmented reality eller förstärkt verklighet. Detta läggs i realtid som ett lager på en fysisk, verklighetstrogen miljö som då förstärks (eller kompletteras) med datorgenererade sinnesintryck som ljud, video, grafik eller GPS-data. Augmented reality används också i filter-appar i sociala medier. Pokémon Go är ett exempel på spel till mobiltelefoner som använder förstärkt verklighet.

——————————————

Modellbygge för animerad film

Bild och grafisk form hade i januari 2021 två veckor animationskurs med gästläraren Majid Modir. Temat för uppgiften var ”Jorden runt på en minut”. Tilde Hellberg och Linn Nordström valde att göra en musikvideo där huvudpersonen handlar mat från världens alla hörn i mataffären SCOOP. För att kunna fotografera flera olika sekvenser med samma ljus byggde upp en miniatyrbutik i ett mörklagt grupprum på skolan. De jobbade ganska enkelt i övrigt i iMovie.

——————————————

Om du fick göra om Aladdin-asken hur skulle du göra då?

Så här lagom till julen 2020 fick Bild och grafisk form (liksom föregående år) en uppgift i förpackningsdesign / grafisk form av läraren Mikael Jacobsson. De studerande fick ganska fria tyglar att göra en nytolkning av chokladask-klassikern Aladdin.

——————————————

Stjärntecken

Bild och grafisk form har under en oktobervecka haft i uppgift att illustrera stjärntecknens symboler för publicering på hemsidan av ett valfritt museum. Uppgiften är ett undersökande i symbolik, arketyper och bildskaparens makt att ge nya värden till olika ämnen. Lärare är Shabnam Faraee.

Foto: Shabnam Faraee

– – – – – – – – – – – –

Distansundervisning – Tessellation

Bild och grafisk form har i slutet av mars 2020 med handledning av Shabnam Faraee jobbat med tessellation, vilket är en utfyllnad av ett plan med geometriska figurer i ett mönster utan överlappningar eller mellanrum. Tessellation kan generaliseras till flera dimensioner. Eftersom Nyckelviksskolan fick stänga på grund av läget med Coronaviruset COVID-19 bedrevs undervisningen på distans hemifrån.

——————————————

Om du fick göra om Aladdin-asken hur skulle du göra då?

Uppgift i förpackningsdesign / grafisk form under vecka 49 med läraren Mikael Jacobsson.

Johanna Bergkvist har gjort om Aladdin-asken till ett lyckohjul. Låt slumpen avgöra vilken pralin du får ta!

——————————————

Animationer

Bild och grafisk form på Nyckelviksskolan hade i januari 2019 en två veckors animationsworkshop med gästläraren Majid Modir.

Animationsuppgiften för de studerande har varit ”Att göra en rörlig parafras på något känt konstverk” och de har jobbat både individuell och i grupper på två . De flesta hade aldrig gjort någon rörlig uppgift tidigare eller jobbat i något animationsprogram innan. Majid har redigerat ihop en film av animationerna.

Majid Modir är grafisk formgivare med inriktning på rörlig grafisk form och har en bakgrund på TV4. Har har gjort många vinjetter med mera för TV.

——————————————

Bokbinderi

Bild och grafisk form hade 4-8 mars 2019 en kurs i bokbinderi med bokbindaren och pappersformgivaren Mihiro Burman.

——————————————

Nya glöggkoncept

Bild och grafisk form har i veckorna före jul gjort för säsongen passande förpackningsdesign.

 

——————————————

Ett samarbete med Kulturhuset / Stadsteatern

De studerande på utbildningen Bild och grafisk form har ett samarbete med Kulturhuset / Stadsteatern. De levererar illustrationer till den månatliga webbsidan Teatersalongen under slutet av året. I varje ”nummer” av Teatersalongen publiceras texter av olika författare, dramatiker och skådespelare. Kolla in #4 och #5 och de två kommande numren av Teatersalongen.

Teatersalongen

 

——————————————

Att lära känna den nya skolan genom att teckna

Den helt nykomna studerande på utbildningarna i Arkitektur och design och Bild och grafisk form fick upptäcka Nyckelviksskolan, dess byggnader och omgivande tomt, genom att teckna med kol och kolsuddgummin. De fick genom teckningar svara på en lång rad frågor: Var är det ljusast? Var är det mörkast? Var sker flest möten mellan människor? Var är den minst aktiva platsen (som borde vara aktiv)? Var är den mest hemliga platsen? Var är det kontrastrikt? Var är det varmast? Var är det kallast? Var tappar du fotfästet? Var är gränsen mellan ute och inne tunnast? Var är den skarpaste gränsen? Var är nordväst? Var är det mest trångt? Var är det öppnast? Var är det brantast? Var är kommunikationsansvarige Magnus? Var är ditt skåp? Vilken brandutgång vill du helst slippa ta? Var är rektor Cecilia? Var är städskåpet? Var kan man fika? Vilken plats är mest obegriplig?

Lärare är Kristina Bength och Mikael Jacobsson.

——————————————