Keramisk Form är utbildningen för dig som vill arbeta med konsthantverk, formgivning, konst och arkitektur. Efter utbildningen kan du fördjupa dig inom keramik i egen verkstad eller söka vidare till högre utbildningar inom form- och konstområdet.

Tillsammans med huvudområdena brukskeramik, keramik som fri konst och keramiken i det offentliga rummet, utgör den konstnärliga träningen i måleri, teckning och skulptur din grund. Du uppmuntras att teckna och utveckla idéskisser och under läsåret ingår övningar i presentationsteknik, såväl för hand som digitalt. Teori och praktik varvas med varandra.

Under året möter du flera gästlärare med specialkunskaper inom drejning, glasyrberedning, bränningsteknik och glasblåsning. Utbildningen bygger på gemensamma form- och teknikövningar som lägger grunden för din kunskap om keramik, glasyr och bränning. I kurserna ingår egna projekt där du lär dig mer om process, material, tekniker och metoder.

Keramisk form är en bred grundläggande formutbildning där du får hjälp och handledning av yrkesverksamma keramiker, formgivare och konstnärer att utforska lerans möjligheter. Kunskap som du har användning för inom många yrkesområden.

Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Organisk form, Lana Sulhav, Keramisk form 2019-20
Nyckelviksskolan Keramisk form skulptur
”Kroppsdelar”, skulptur, Camilla Lindqvist, Keramisk form 2019-20
Nyckelviksskolan Keramisk form skulptur
Latexmask, skulptur, Elisabeth Rahmström, Keramisk form 2019

• Formgivning och gestaltning 8,6 veckor
• Teknik och metod 6,8 veckor
• Keramiken i rummet 3,2 veckor
• Skiss- och presentationsteknik 0,8 veckor
• Eget projekt 3,2 veckor
• Teckning och måleri 7,4 veckor
• Skulptur 7,4 veckor
• Individen och gruppen 0,8 veckor
• Orientering i konst- och designteori 0,8 veckor
• Digital bildbehandling och fotografi 1,0 veckor

Under utbildningens gång går du ofta på studiebesök på museer, gallerier och på verkstäder.

Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
”Clay tokens”, Pontus Skoglund, Keramisk form 2019-20
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Martina Midenge, Keramisk form 2019-20
Nyckelviksskolan Keramisk form teckning och måleri
Självporträtt, Yoo-Ri Rajnai Ha, Keramisk form 2019-20

Ylva W Franzén – Konstnär / Keramiker / Lärare i keramik
Lars Brunström – Konstnär / Lärare i skulptur
Richard G. Carlsson – Konstnär / Lärare i teckning och måleri (ht 2021)
Malin Pettersson Öberg – Konstnär / Lärare i teckning och måleri (vt 2022)

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

Nyckelviksskolan Ylva W Franzén
Ylva W Franzén

 

Blandade bilder från keramikverkstaden

Foto: Magnus Svensson och Ylva W Franzén

——————————————

Pizzaugn

Gästlärare Linda Karlsson har lett ett pizzaugnsprojekt som ska komma Nyckelviksskolan till glädje. Vi ska själva kunna baka vedugnspizzor. I Kristi Himmelsfärdshelgen ska Keramisk form pizzaugnen invigas. Den har byggts, delats upp, bränts, monterats ihop, sedan har den klätts med hönsnät, betong och mosaik på.

Ett fundament byggdes på en gjuten platta i trädgården vid keramikverkstaden. Även skulpturlärare Filippa von Krusenstjerna och keramiklärare Ylva W Franzén har varit delaktiga. Pizzaspade, vind- och regnskydd och andra tillverkas i andra verkstäder.

Nu står den och torkar.

Foto: Magnus Svensson och Ylva W Franzén

——————————————

Egna projekt i måleri

Keramisk form jobbade med egna projekt i måleri under sin senast delkurs i teckning och måleri i mars 2021. Dessa modellstudier var vid det tillfälle de fotograferades under arbete. Lärare är Erika Dahlén.

Nyckelviksskolan Keramisk form måleri

Nyckelviksskolan Keramisk form måleri

Nyckelviksskolan Keramisk form måleri

Nyckelviksskolan Keramisk form måleri

Nyckelviksskolan Keramisk form måleri

Foto: Magnus Svensson

——————————————

Serviser – återblick som inspiration till en form

Keramisk form har haft en servisuppgift: ”Återblick som inspiration till en form”. De studerande tilldelades en historisk person som på olika sätt stuckit ut och förändrat världen eller samhället som de levde i. Några av dessa personer har stor betydelse för hur vi ser på världen idag.

Serviserna har skapats med inspiration från dessa personer. Servisen ska inspireras av historien men samtidigt passa in i vår världen och matkultur idag. Förutom själva den historiska person kunde man också ta avstamp från de konststilar som rådde då personen levde, hur samhället såg ut, hur människor levde, vad de åt, litteratur, färger, kläder, arkitektur eller musik.

Vid varje bild står den studerandes namn och den historiska person som hen har utgått från.

Lärare var Ylva W Franzén.

Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Caroline Timm – Florence Nightingale
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Caroline Timm – Florence Nightingale
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Vilma Ideberg – Hildegard av Bingen
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Vilma Ideberg – Hildegard av Bingen
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Ragna Lagervall – William Shakespeare
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Ragna Lagervall – William Shakespeare
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Luba Fedorova – Sitting Bull
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Luba Fedorova – Sitting Bull
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Abrar Khudur – Hirohito
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Mira Wood – Djingis Khan
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Elena Antonishina – Heliga Birgitta
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Elena Antonishina – Heliga Birgitta
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Molly Skorpen Andersson – Marsha P. Johnson
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Molly Skorpen Andersson – Marsha P. Johnson
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Bikke Soukkan – Sokrates
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Iza van der Brugghen – Jeanne d’Arc
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Gabriella Hedesand – Caligula
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Gabriella Hedesand – Caligula
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Mikaela Knapp – Marie Curie
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Frida Nilsson – Zenibia
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Frida Nilsson – Zenibia
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Emilia Bark – Kleopatra
Nyckelviksskolan Keramisk form keramik
Emilia Bark – Kleopatra

Foto: Ylva W Franzén och Magnus Svensson

——————————————

Arbeten i keramik under hösten 2019

Foto: Elisabeth Rahmström och Magnus Svensson

——————————————

Vilt, vackert och vulgärt – en utställning i Vintervikens Trädgård!

Även om du inte var där, så kan du se de olika slags dukningar i vintriga växthus som Textil form och Keramisk form visade i samband med Vintervikens Trädgårds traditionsenliga julmarknad 8-9 december 2018!

Foto: Alma Broman

——————————————

Arbeten av Axel Danhard

Foto: Axel Danhard

——————————————

Material som manifestation

Textil form och Keramisk form arbetade med en gemensam idé som kretsade kring taktilitet, strukturer och ytor. De studerande fick ett angivet format på 20×20 cm och arbetade inom denna begränsning med en mängd olika uttryck och material som papper, keramik, väv, tråd, plast, tyg osv. Dessa delar byggdes ihop till ett stort gemensamhetsverk utanför Dieselverkstadens teaterscen som visades för detta besökarna av detta allaktivitetshus i Sickla under perioden 15-25 februari 2018.

Lärare kring projektet: Sara Casten Carlberg, Mari Pårup, Lars Brunström, Göran T Karlsson och Sofia Wahl.

——————————————

Organiska former

En perfekt uppgift att inleda utbildningen i keramik och kursen i glasyr med är att gestalta grönsaker, rotsaker och frukter i lera.

——————————————

Fanny Ollas arbeten

Våren 2015 sökte hon till Keramisk form och kom in. I ansökan skrev Fanny så här i motiveringen av studieval:

”Mitt namn är Fanny Ollas och jag är 31 år gammal. Jag jobbar just nu som modedesigner på H&M där jag designar barnkläder på flickavdelningen. Jag har jobbat på H&M sedan sommaren 2010 och har gjort både accessoarer och kläder sedan dess. Våren 2010 tog jag min examen i Modedesign på Beckmans Designhögskola.

Jag har nu varit i arbetslivet i 5 år och känner att det är dags för ett nytt steg i min utveckling som formgivare. Jag har länge känt en dragning till produktdesign snarare än kläder och känt ett växande intresse för inredning, möbler och bruksföremål. Keramik är något som alltid legat mig varmt om hjärtat men jag har inte förrän nu testat att skapa något själv.

Jag gick en intensivkurs i somras på Folkuniversitetet och blev helt förälskad! Det kändes självklart och jag blev uppslukad av materialet. Efter kursen väcktes tanken att det här är något jag skulle vilja fördjupa mig inom och göra på heltid! Att studera ett år keramik på Nyckelviksskolan känns helt rätt då jag skulle få en möjlighet att djupdyka i materialet och testa olika uttryck inom många olika fält.

I förlängningen är mitt mål att eventuellt fortsätta att studera en master på Konstfacks nya program ”CRAFT!” där jag hoppas kunna använda mina kunskaper från olika medier och utforska möjligheten att kombinera keramik och textil.”

——————————————

I glashyttans hetta!

Under två dagar i början av december 2014 hade Keramisk form en intensivkurs i glaskonstnären Gunilla Kihlgrens studioglashytta i Hägersten. De studerande kastades rakt in i hettan. De fick omedelbart börja jobba med den glödande glasmassan och pröva olika handgrepp.

Tillsammans med Gunilla Kihlgren och hennes medarbetare skapade varje studerande ett glasobjekt. Alla var oerhört fokuserade, eftersom man måste samarbeta tätt ihop, glasmassan är farligt varm och man måste vara snabb i de olika momenten då den stelnar på ett ögonblick.