Utbildningen Textil form är startpunkten för dig som siktar mot ett yrke inom konst, textildesign, scenkonst, kostym och inredning. Den ger dig en bra grund och förutsättningar för fortsatta studier både i Sverige och i utlandet. Du behöver inte ha jobbat textilt tidigare – nyfikenhet på materialet och dess möjligheter att gestalta dina idéer kommer att ta dig långt!

I skolans textilverkstad arbetar vi experimentellt med screentryck och prövar på olika skulpturala tekniker och textila material mot kropp, form och rum. I vävateljén undersöker du hur material och teknik sammanfogas för att skapa ett konstnärligt uttryck. Teckning, måleri och skulptur löper som en röd tråd genom året och fungerar som grund för färg- och formarbetet i de textila teknikerna.

I ett större projekt sammanför vi utbildningens ämnen. Här får du möjlighet att utveckla dina idéer och tekniker. Du arbetar både i grupp och individuellt under handledning, gör din egen planering fram till deadline. Du reflekterar kring ditt arbete och presenterar det på ett professionellt sätt. Du lär dig att arbeta i en konstnärlig process och utvecklar ditt individuella uttryck. I utbildningen ingår även en kurs i scenografisk fotografi.

Textilområdet är brett och idag behövs kompetens inom design och hantverk i yrken kopplade till hållbarhet, ekonomi, teknik och produktutveckling. Välkommen att vara med och utveckla det framtida textila formspråket!

Nyckelviksskolan Textil form
Textiltryck, Jessica Broberg, Textil form 2019-20
Nyckelviksskolan Textil form
Naturformer, väv, Mathilda Reimers, Textil form 2019-20
Nyckelviksskolan Textil form
Textiltryck, Lovisa Sandlund, Textil form 2019-20

• Textil – tryck 7,6 veckor
• Textil – väv 11,2 veckor
• Projektarbete textil form 3,8 veckor
• Teckning och måleri 7,4 veckor
• Skulptur 7,4 veckor
• Individen och gruppen 0,8 veckor
• Orientering i konst- och designteori 0,8 veckor
• Digital bildbehandling och fotografi 1,0 veckor

Under utbildningen ingår en rad studiebesök på museer, gallerier och i enskilda konstnärer och formgivares ateljéer.

Nyckelviksskolan Textil form
Detalj från ”Att kliva stärkt ur elden”, Jessica Broberg, Textil form 2019-20
Nyckelviksskolan Textil form
Materialworkshop, Lovisa Sandlund, Textil form 2019-20
Nyckelviksskolan Textil form
Kompisporträtt, Elsa Henriksson, Textil form 2019-20
Nyckelviksskolan Textil form
Textiltryck, Linda Kajandi, Textil form 2019-20
Nyckelviksskolan Textil form
Armatur vävd med vass, lingarn och mattvarp, Sara Eggimann, Textil form 2019-20

Lars Brunström – Konstnär / Lärare i skulptur
Sara Casten Carlberg – Konstnär / Lärare i textil form
Erika Dahlén – Konstnär / Lärare i teckning och måleri
Lena Dahlström – Tillskärare och skräddare / Lärare vid projektarbete
Leyun ”Lele” Wang – Textilkonstnär / Lärare i vävning

Under året anlitas gästlärare för olika kortare kurser.

Nyckelviksskolan Textil form Lars Brunström

Textiltrycken får färg och form

De svartvita textiltrycken fick färg och form. Av textiltryck skapades tredimensionella ”buketter i den grafiska trädgården”. De studerande tryckte, målade, tecknade, draperade och formade och arbetade med ljus och färg. Textil är inte platt! Lärare är Sara Casten Carlberg.

Foto: Sara Casten Carlberg

——————————————

Svartvita buketter till en trädgård

Textil forms första screentryck för läsåret var att trycka grafiskt svartvitt på smala våder. Upphängda tillsammans bildar de en grafisk trädgård, där alla tryck och växter platsar och behövs. Lärare är Sara Casten Carlberg.

Instruktioner:
– Titta bland skisserna du gjorde på Vintervikens trädgård första veckan.
– Välj ut en skiss som innehåller rörelse och kontraster.
– Titta på bakgrunden – det vita (tyget) och det svarta (den tryckta färgen) är lika viktigt för kompositionen.
– Ta bort eller fyll i med svart i så det blir grafiskt spännande.
– Jobba med svart färg, kritor, tuschpennor i olika storlek.
– Kisa och sök balans i bilden.

Foto: Amanda Borges Högström

——————————————

Sign of the Times

Vid oroliga tider under krig, missväxt och pandemier tolkade medeltidens människor tecken i skyn. Vi på Textil form startade i Storkyrkan i Stockholm och studerade Vädersolstavlan som skildrar ett halofenomen över staden år 1535. Vi läste på om medeltiden och jämförde med vår egen oroliga tid. Miljökris, Trumpism, terrorhot och Corona-epidemi. Här sökte gruppen sina olika personliga ingångar, planerade och formulerade sina individuella projekt i 2020-2021 års textilprojekt med arbetsnamnet Sign of the Times.

Vad för slags konst kan vi skapa i Corona-tider? Kan Corona-situationen ge oss nya uttryck, nya metoder, nya sätt att se?

I ett större projekt sammanför vi utbildningens ämnen på textil form. Här får den studerande möjlighet att utveckla sina idéer och tekniker. Man arbetar både i grupp och individuellt under handledning, gör sin egen planering fram till deadline. Reflekterar kring sitt arbete och presenterar det på ett professionellt sätt. Den studerande utvecklar ditt individuella uttryck och lär dig att arbeta med din egen konstnärliga process.

Nyckelviksskolan Textil form
Anna-Clara Leo

På temat medeltid skapade jag två karaktärer, en gravid harkvinna (harmask i latex och draperad 1400-talshatt) och en medeltida prins som jag sydde kostym till. Jag målade även en målning på linnetyg inspirerad av Albertus Pictors kyrkomålningar. / Anna-Clara Leo

Nyckelviksskolan Textil form
Sofia Pykäläinen

Tarotkortens värld – ett textilprojekt där jag gjort dräkter till två av mina favoritkort, Månen och Döden. Det är så jag föreställer mig att dessa kort skulle se ut om de tog en mer mänsklig form. Månen föreställer en mystisk magus och Döden en sliten munk. / Sofia Pykäläinen

Nyckelviksskolan Textil form
Sofia Pykäläinen
Nyckelviksskolan Textil form
Diana Lazare

”tiden börjar ta slut, om vår textila miljö” – en installation av två hängande dukar som representerar illusionen och baksidan av den textila industrin och dess påverkan i världen. Med inspiration av vädersolarna som sågs som omen och onda budskap är installationen en påminnelse om vad den textila industrin gör med våran planet. Tiden börjar ta slut. / Diana Lazare

Nyckelviksskolan Textil form
Emma Hasselström

Mitt projekt ”Fear not” till vårt textilprojekt med temat ”Sign of the Times” är inspirerat av änglarnas hierarki i Bibeln. Jag har framför allt varit inspirerad av det faktum att änglar i Bibeln ofta börjar sin kommunikation med människor med orden ”Fear not” på grund av deras egentligen ganska skrämmande utseenden. Projektet utforskar kroppar och vakande gestalter samt en visualisering av bibliska änglar med ”tusentals ögon”. / Emma Hasselström

Nyckelviksskolan Textil form
Nafiseh Shahroudi

Jag har studerat det kungliga livet under Asiens ”Medeltid” och hittat en sann historia att arbeta med.

Textiltryck: Jag har målat bottentyget i kungligt blått. Texten, är en kalligrafi som jag har gjort med bambupenna och bläck, som jag tryckte på. Texten i kalligrafin är utifrån en persisk dikt som handlar om kärlekens och hoppets betydelse.

Mask: Porträttet visar en kvinna som var en av kungens många hustrur, hon var väldigt omtyckt och älskad av kungen, hon var favorithustrun. Men trots denna stora kärlek från kungen begick hon självmord. Denna ansiktsuttryck och grimas har inspirerats av denna kvinna, där ramen till masken skapades med lera, och masken av latex-material. / Nafiseh Shahroudi

Nyckelviksskolan Textil form
Molly Börjlind

Jag har alltid varit intresserad av historien om Dantes Inferno ur boken ”Den Gudomliga komedin” av Dante Alighieri. Hur han leds längre och längre ner i helvetet och besöker alla dess nio kretsar.

Mitt arbete ”Inferno” är en tolkning av den här historien i form av en hatt. Grunden är skapad utifrån den klassiska bilden av infernot, tillverkad i EVA foam. Varje enskild krets är tolkad som en mänsklig kroppsdel, tillverkade i latex och tyg.

Nyckelviksskolan Textil form
Norma Stark

Digerdöden härjade under medeltiden. Svullnad, infektion, varbölder och misär. / Norma Stark

Nyckelviksskolan Textil form
Norma Stark

——————————————

Ett år av textilt tänkande

Med utgångspunkt i jaget har vi inspirerats av det:

  1. det vardagliga – det lilla livets rutinmässiga trygghet,
  2. det identitetsskapande – den rörliga massa av bilder och erfarenheter som verkar konstitutiv
  3. det fantiserade – våra alter egon, våra mest gränslösa drömmar om vad vi skulle kunna bli

Det går att föreställa sig dessa tre teman som tre nivåer av tillvaron eller som tre cirklar som omsluter varandra, förutsätter varandra. För om detta år av konstnärligt utforskande visat oss någonting så är det hur allting, alltid hör samman. Att det som är litet bär det stora inom sig. Att det oväntade träder fram ur det väntade och att skapande är en process som kan få jaget att explodera, överskrida sina gränser, förvandlas. Ta nya former, materiella former.

Våra verk har tillkommit i flera verkstäder, ofta har vi arbetat med många olika material och med hjälp av flera lärare. Mångfald har varit vägledande. Det vi lärt under en period har fått berika och påverka arbetet under en annan. Omväxlande undervisning i skulptur, måleri och textil har ställt oss inför frågor om de olika materialens egenskaper och möjligheter. Vi har sett hur ett material, en teknik på samma sätt som vi själva har egna språk.

Dessa arbeten kan ur ett sånt perspektiv ses som flerspråkig, rymmande högljudda, lågmälda, humoristiska, allvarliga, dåtida och samtidiga berättelser om oss, av oss, från oss.

/ Textil form läsåret 2018-19

Nyckelviksskolan Textil form
Franciska Clea Forslund Toubro
Nyckelviksskolan Textil form
Astrid Apelgren Backlöf
Nyckelviksskolan Textil form
Astrid Apelgren Backlöf
Nyckelviksskolan Textil form
Astrid Apelgren Backlöf

Nyckelviksskolan Textil form

Nyckelviksskolan Textil form
Etchell Dorkenoo
Nyckelviksskolan Textil form
Alma Broman
Nyckelviksskolan Textil form
Jenny Zackrisson Andersson
Nyckelviksskolan Textil form
Jenny Zackrisson Andersson
Nyckelviksskolan Textil form
Tyra Mohager
Nyckelviksskolan Textil form
Tyra Mohager
Nyckelviksskolan Textil form
Tyra Mohager
Nyckelviksskolan Textil form
Sanne Lovén Rolén
Nyckelviksskolan Textil form
Sanne Lovén Rolén
Nyckelviksskolan Textil form
Ruben Rens
Nyckelviksskolan Textil form
Ruben Rens
Nyckelviksskolan Textil form
Nicole di Mauro
Nyckelviksskolan Textil form
Nicole di Mauro
Nyckelviksskolan Textil form
Nicole di Mauro
Nyckelviksskolan Textil form
Moa-Matilda Nilsson
Nyckelviksskolan Textil form
Moa-Matilda Nilsson
Nyckelviksskolan Textil form
Moa-Matilda Nilsson
Nyckelviksskolan Textil form
Moa-Matilda Nilsson
Nyckelviksskolan Textil form
Linnea Håkansson
Nyckelviksskolan Textil form
Lovisa Bohman
Nyckelviksskolan Textil form
Veo Westman
Nyckelviksskolan Textil form
Veo Westman
Nyckelviksskolan Textil form
Veo Westman
Nyckelviksskolan Textil form
Jenny Zackrisson Andersson

Foto: Sara Casten Carlberg

——————————————

Fiberglädje i vävsalen!

Läraren Leyun Wang har introducerat Textil form till vävning.

Foto: Leyun Wang

——————————————

Materialexperiment!

De relativt nya studerande på Textil form gjorde materialexperiment under några dagar i september 2019 med läraren Sara Casten Carlberg och gästläraren Lena Dahlström.

——————————————

Vilt, vackert och vulgärt – en utställning i Vintervikens Trädgård!

Även om du inte var där, så kan du se de olika slags dukningar i vintriga växthus som Textil form och Keramisk form visade i samband med Vintervikens Trädgårds traditionsenliga julmarknad 8-9 december 2018!

Foto: Alma Broman

——————————————

Textiltryck

Här är resultatet av en intensiv period av textilt tryck under ett par veckor i oktober och november 2018 under ledning av läraren Sara Casten Carlberg.

Foto: Alma Broman, Emelie Ivert och Nicole Di Mauro

——————————————

Frökapslar

Utbildningen Textil form har letat frökapslar i Vintervikens Trädgård (som ligger i närheten av Aspudden) och sedan de gjort tolkningar av dessa i textila material.

Foto: Leyun Wang

——————————————

Material som manifestation

Textil form och Keramisk form arbetade med en gemensam idé som kretsade kring taktilitet, strukturer och ytor. De studerande fick ett angivet format på 20×20 cm och arbetade inom denna begränsning med en mängd olika uttryck och material som papper, keramik, väv, tråd, plast, tyg osv. Dessa delar byggdes ihop till ett stort gemensamhetsverk utanför Dieselverkstadens teaterscen som visades för detta besökarna av detta allaktivitetshus i Sickla under perioden 15-25 februari 2018.

Lärare kring projektet: Sara Casten Carlberg, Mari Pårup, Lars Brunström, Göran T Karlsson och Sofia Wahl.

——————————————

Solen går upp vid midnatt – En hyllning till Sonia Delaunay

De studerande på Textil form fick lyssna på ett avsnitt av P1 Stil om den fransk-ukrainska konstnären Sonia Delaunay (1885-1979), som använde starka färger och geometriska former på ett nytt sätt. Sonia målade inte bara, hon designade även mode, teaterkulisser och till och med bilar och jobbade med scenografier. Hennes skapande uttryckte glädje och tilltro inför både framtid och teknik och hon var särskilt aktiv under 1920-talet.

De studerande inspirerades av Sonia Delaunay på sina egna individuella sätt i ett projekt som visades på skolan tisdagen den 26 september 2017.

Lärare: Sara Casten Carlberg och Lena Dahlström.

——————————————

Kroki-entusiasten Lena Otterheim, som studerar på Textil form, bläddrar i sin skissbok.

——————————————

Exit – Exist

I årets kostymprojekt tog de studerandes tankar om framtiden fysisk form. Det var både drömmar och farhågor om den som kom fram.

Under hösten besökte utbildningen Nationalmuseums utställning på Kulturhuset, ”Hemma i framtiden – Domestic Futures”, som blev ett avstamp för deras projekt. Samtidigt fick de studerande varsin designer att forska kring. De studerande kunde välja mellan tre framtidsteman:

  • ”Åter till naturen” – att som designer reagera på masskonsumtion och försöka nå självförsörjning med Do It Yourself och Slow-rörelsernas alternativ. Hur kan det se ut? Kommer vi att kunna bygga våra egna hushållsapparater utan att köpa delarna till dem i en affär? Kommer vi att kunna ladda våra mobiler med energi från våra egna kroppar?
  • ”Det biotekniska köket” – kommer vi att kunna äta 3D-printad mat? Hur kan mat odlad på Mars smaka?
  • ”Bosättning i rymden” – Kanske måste vi lämna vår planet! Hur hanterar vi tanken på att kanske aldrig återvända till jorden? Hur kommer vi att bo? Hur kan de senaste modetrenderna se ut i Rymden?

 

Lärare

Sara Casten Carlberg – Textil form
Lars Brunström – Skulptur
Lena Dahlström – Kostym
Anna Källblad – Koreografi
Anna Ekman – Fotografi